Het is morgen alweer een half jaar geleden dat mijn schoonvader na een ziekbed van nog geen 8 weken overleed aan longkanker.
Het gemis is er nog steeds. Zeker omdat wij op 26 juni de sleutel van ons nieuwe huis hebben gekregen en mijn schoonvader voor zijn ziekbed al had aangegeven dat hij zou gaan behangen en allerlei andere klusjes zou gaan doen. Op het moment dat je dan de sleutel krijgt sta je er echt met z´n tweeen voor. Dan zijn er echt momenten geweest dat mijn vriend en ik in huilen uitbarsten. Zeker als het even niet liep zoals het moest gaan. Mijn schoonmoeder heeft het ook heel zwaar gehad. Op de dag dat wij de sleutel kregen moest zijn opgenomen worden in het ziekenhuis voor een kleine operatie, wat later een behoorlijke operatie bleek te zijn, wat de dokters haar nooit hadden verteld..zij kon ons dus ook niet helpen. Zoals sommige van jullie misschien nog weten uit een vorig verhaal van mij draag ik een ring met wat as van mijn schoonvader daarin. Die heb ik regelmatig tegen het behang aan gehouden en gezegd: Eigenlijk had jij dit allemaal moeten doen pa…..natuurlijk weet ik ook zeker wel dat hij het ook veel liever had willen doen dan sterven, maar helaas heeft dat niet meer mogen gebeuren.
Mijn schoonvader fietste voor hij ziek werd heel veel en hij heeft mij wel eens verteld dat hij naar Hoek van Holland was gefietst en daar in de haven even stond te kijken naar alle boten die voorbij kwamen. Het was wat fris dus hij had een zwart petje op zijn hoofd. Op een gegeven moment voelde hij iets op zijn hoofd en schrok eigenlijk. Toen hij omhoog keek vloog er net een meeuw weg. Die was dus op zijn hoofd geland. Die meeuw dacht zeker dat hij op zo´n paal zat die je veel in havens ziet staan. Het gekke is dat er nu bijna elke dag bij ons aan de overkant een meeuw op het dak ligt te rusten. Als ik dat zie dan moet ik altijd even aan dat verhaal en mijn schoonvader denken. Zou hij die meeuw erop uit sturen om te kijken hoe het in ons nieuwe huisje gaat? Dit klinkt sommige van jullie misschien raar in de oren maar mijn schoonvader heeft vlak voor zijn sterven beloofd om nog een keer bij ons langs te komen….wie weet…..
Wat is het fijn om hier af en toe je gevoelens te uiten…ik wens iedereen heel veel sterkte in de strijd tegen deze rotziekte..
liefs
Jacqueline