maagkanker-krukenbergtumor

• Ramona

Hallo,

Heeft iemand informatie voor mij over een Krukenbergtumor, dit is een uitzaaiing van maagkanker.

Mijn moeder is hier aan overleden (20 jr geleden) en dus kan ik er weinig informatie meer van krijgen van de artsen en ziekenhuizen. Ik heb wel wat medische brieven, maar ben m.n. erg benieuwd wat nu de eerste symptomen zijn van deze ziekte. Ook van maagkanker op zich, waar heeft men nu het eerste last van waardoor men naar de dokter gaat?

Ben erg benieuwd naar reacties.

• Marjon Moussa

Hoi Ramona de eerste verschijnselen,zijn meestalslikklachten het gevoel te hebben dat er iets in jekeel blijft hangen , mijn vader is hieraan 8maanden geleden overleden maagkanker met uitzaaiingen in het buikvlies in april kreeg hij slikklachten en september ging hij naar de dokter en 12 december is hij overleden.Ikwens je het beste

groetjes Marjon

• Ria

Hallo Ramona

Ik denk niet dat iedereen met maagkanker, met dezelfde symptomen begint. Ik las in het bericht van Marjon dat haar vader begon met slik-klachten. Mijn zwager, hij is inmiddels overleden, ging naar de dokter omdat hij zoveel last had van brandend maagzuur. En ik ben er van overtuigd dat andere mensen met maagkanker, ook weer met andere klachten begonnen.

Eén ding weet ik wel; wacht nooit te lang met naar de dokter gaan als je klachten hebt. Je kunt niet voorzichtig genoeg zijn.

Groetjes

Ria

• Huizekruize

Mijn vader kwam er pas achter toen hij zwarte ontlasting had, dus een maagbloeding (dat was 1 juni 2001).

Augustus 2001 is zijn maag verwijderd.

Tot nu gaat het goed en moet in oktober weer voor controle

• Judith

Even voor de duidelijkheid: een Krukenbergtumor is een uitzaaiing naar de eierstok(ken) vanuit een primaire maagtumor. Het hoeft dus niet per se, dat je eerst last krijgt van je maag (als deze tumor klein genoeg is, hoeft 'ie geen klachten te geven), maar b.v. wel van die van de eierstok.

Ik heb veel mensen gezien, die als eerste klacht hadden, dat bepaald eten (vaak vlees) ze ineens heel erg tegen stond. Daarna volgden vaak misselijkheid, klachten van bloedarmoede (doordat de maagtumor telkens kleine beetjes bloed verliest), of zwarte ontlasting (als er meer bloed verloren gaat via het maag-darmkanaal, afvallen en inderdaad “slikproblemen” en braken (als het voedsel helemaal niet meer de maag in of uit kan.

• Ramona

Hallo Judith (en anderen),

Weet je misschien nog meer over de krukenbergtumor,

volgens mij komt het niet zo heel veel voor, of wel?

Ik denk ook dat mijn moeder als eerste klacht last kreeg van vaginaal bloedverlies, maar dat weet ik niet zeker. Maar volgens mij niet de eerste kenmerken van een maagtumor.

Mijn opa daarentegen kreeg op hoge leeftijd ook maagkanker en kreeg inderdaad klachten dat het eten niet wilde zakken en braken.

Omdat zij het beiden kregen ben ik ook benieuwd naar de erfelijkheid, maar volgens informatie is het niet erfelijk en door de hoge leeftijd toen mijn opa het kreeg, kun je daar niet meer vanuit gaan, zeggen ze. Hij is overleden op 87-jarige leeftijd. Mijn moeder is overleden op 42-jarige leeftijd, wel erg jong dus.

Het blijft een vreselijke ziekte, zeker als ik jullie reacties lees, merk ik dat ondanks de artsen zoveel verder zijn met onderzoeken en therapieen, er toch nog heel veel mensen aan overlijden. Heel triest!

• Judith

Tja, ik kan je er verder niet zo heel erg veel over vertellen. Over de klachten van de maagkanker had ik al wat verteld. Van de uitzaaiing op de eierstok kun je ook allerlei klachten hebben. Het lastige van de eierstok is alleen dat hij redelijk los in de buik ligt en een tumor hiervan dus vrij groot kan worden, zonder dat men er last van heeft; hij “rolt” als het ware door de buik op zoek naar een goed plekje om te liggen. Soms kunnen ze hormonen produceren, soms niet. In dat eerste geval kun je allerlei klachten krijgen zoals vaginaal bloedverlies.

Je hebt gelijk, dat je soms zou denken dat de reguliere geneeskunde met al zijn onderzoek al heel veel weet. Dat is zo. Helaas betekent dat niet automatisch, dat er ook al meer levens gered kunnen worden. Kanker blijft een ontzettend moeilijke en ondoorgrondelijke ziekte met vele uitingsvormen en vele behandelingen, afhankelijk van het soort kanker, het stadium en de reserves van de patient. Sommige soorten kanker zijn meer of juist minder gevoelig voor chemo en/of bestraling en soms is een tumor zo ver uitgegroeid, dat een operatie niet verenigbaar zou zijn met het leven (wanneer je b.v. om de tumor te verwijderen andere vitale organen weg moet halen; stel, cru gezegd, dat longkanker in het hart doorgroeit, dan kun je niet met een operatie het hart weghalen).

Helaas wordt kanker vaak te laat ontdekt. Als er sprake is van uitzaaiingen is het vaak te laat: er is te veel tumor in het lichaam aanwezig, om met b.v. chemo weg te krijgen.

De Krukenbergtumor komt volgens mij inderdaad niet veel voor. Over erfelijkheid kan ik je helaas niets vertellen. Dat weet ik gewoon niet. Misschien kun je eens zoeken op b.v. Google met de termen “cancer”, “Krukenberg tumor” (soms ook gespeld als “Krukenberg tumour”), inheritance, genetics, etc. Als je iets niet snapt van wat je gevonden hebt, laat het me even weten.

Heel veel sterkte!