Knobbeltje ontdekt

• Martin

Hallo,

Mijn vriendin heeft sinds een week een knobbeltje in haar rechterborst ontdekt. Ze besloot ermee te wachten voordat ze naar de dokter ging maar is toch geweest en die heeft haar doorverwezen om een mammografie te maken.

Het knobbeltje is duidelijk voelbaar.Toen de dokter het voelde vroeg ze mijn vriendin direkt of ze pas gestopt was met de pil. Ik vond dat wel toevallig want dat is ook zo, ze is begin van de maand gestopt met de pil. De dokter zei dat dat het mischien kon zijn , dat haar lichaam nu zelf hormonen moet produceren en dat dat mischien de oorzaak kan zijn. Ze wist het ook niet zeker vandaar de mammografie.Mijn vriendin is er vrij rustig onder , maar ik wordt helemaal gek van de onzekerheid en zie al het ergste voor me. Heeft iemand hier ervaring hiermee, hoe het verder gaat, hoe snel je zekerheid krijg.Ik ben echt bang hiervoor.

Reacties welkom.

• Mandy

Hoi Martin

Het is heel logisch dat je bang bent hoor :-) Maar wees maar blij dat je vriendin er enigzins nog rustig onder blijft

Ze laten nu eerst een Mammografie maken ,schrik niet als er een echo achter aan komt hoor ,want dat doen ze wel vaker dus dat heeft niet echt iets te betekenen

Als de mammografie niet goed zal zijn dan volgt er meestal een biopsie om te kijken of het goed of kwaadaardig is

Het ligt aan het ziekenhuis waar je naartoe gaat hoelang zo'n uitslag duurt ,meestal heeft je huisarts een week na een mammografie de uitslag van die mammografie (bij mij tenminste wel) en als het dan inderdaad iets is dan wordt je doorgestuurt naar de chirurg en aan zijn wachttijd ligt het eraan hoe snel zo'n biopsie uitgevoert kan worden

Maar hoe oud is je vriendin als ik vragen mag ? Ik was zelf 23 toen er een knobbeltje ontdekt werd omdat ik een mammografie liet maken

Dus ik kan me enigzins voorstellen hoe jij je moet voelen

Ik wil jouw en je vriendin dan ook alle sterkte toewensen

Liefs Mandy (26)

• Martin

Hoi Mandy,

Alvast bedankt voor je reactie.

Mijn vriendin is 28.

Ze heeft vandaag een mammografie laten maken en ja er kwam een echo er achteraan. De echo liet zien dat het een cyste was, althans dat is haar verteld, en dat er vocht erin zit.Ze heeft ook gevraagd of het vocht weg te halen is maar ze zeiden dat het geen zin heeft want het vocht kan terugkomen en dat het vanzelf weg moet gaan. Kan ze hieruit al opmaken of het goed of slecht is?

Bij het ziekenhuis zeiden ze dat ze zich geen zorgen hoefde te maken, maar ja dat hoor je wel vaker.We zullen gewoon moeten kijken wat onze huisarts zegt. De uitslag van de mammografie heeft ze dus nog niet.

Toen jij het knobbeltje ontdekte, was dat goedaardig of kwaardaardig?

• Mandy

Hoi Martin

Nou een cyste kunnen ze er ook uithalen hoor , bij mij was het mastopathie en daar heb ik ook van geeist dat ze het zouden verwijderen en dat deden ze dan ook !!

Dus als ik haar was zou ik het er wel uit laten halen voor haar eigen gemoedsrust dan alleen maar !!

Bij mijn moeder begon het ook met een cyste en die heeft hem ook een paar keer laten verwijderen voor haar eigen gemoedsrust en je moet maar zo denken het is toch iets wat er niet in hoort ! Ik moet nu ieder jaar voor een mammografie en als er weer iets zit (die kans is groot) gaat het er weer uit omdat ik niks wil wat er niet in hoort !!

Een cyste is een bal zeg maar gevuld met vocht/pus en het is heel vaak goedaardig ,als ze tegen je vriendin zeggen dat ze zich geen zorgen hoeft te maken ,dan houd je daar maar aan vast dat het mee zal vallen !!

Nog even over mezelf bij mij is dat knobbeltje ontdekt na een mammografie die ik jaarlijks moet ondergaan na het overlijden van mijn moeder aan borstkanker omdat ze voor haar 50ste is overleden moeten haar dochters ik en mijn zussen dus ieder jaar voor controle

Het was bij mij goedaardig maar ik heb wel heel erg lopen stressen in die tijd en nog ieder jaar loop ik met veel onzekerheid in mijn lijf als ik die mammo moet laten maken

Goed als je nog vragen hebt hoor ik ze wel en heel veel sterkte maar weer

Groetjes en een big hug Mandy