long- & borstvlies kanker

• tineke pesselse

Lieve mensen,

In maart dit jaar is er bij mijn schoonmoeder long- & borstvlies kanker

geconstateerd. Ik heb al diverse keren geprobeerd om hierover informatie

te vinden, maar tot op heden nog geen succes.

Is er misschien iemand onder u die mij kan vertellen waar ik moet zoeken,

bijvoorbaat vriendelijk dank

tineke

• Judith

Misschien moet je eens zoeken onder de naam “bronchuscarcinoom” en of “mesothelioom” (mesothelioom is een zeldzame vorm van borst/longvlieskanker, dat vrijwel altijd veroorzaakt wordt door blootstelling aan asbest).

Sterkte!!

• Arij Nobel

Beste Tineke,

In de eerste plaats mag ik U er op wijzen dat informatie betreffende alle soorten van kanker gratis wordt verstrekt door de Nederlandse Kankerbestrijding/KWF

Bovendien is de behandelend arts verplicht aan de patiënt die inlichtingen te verstrekken die relevant zijn en waar de patiënt om vraagt. De arts heeft dus een informatieplicht. Hij mag die echter niet aan anderen verstrekken, tenzij hij daartoe door de patiënt persoonlijk wordt gemachtigd. M.a.w. hij mag zelfs niet aan de echtgeno(o)t)e) of andere familieleden informatie verstrekken zonder toestemming van de patiënt.

De informatie die u van het KWF ( Koningin Wilhelmina Fonds) kunt krijgen, is dus algemene, niet direct op de patiënt gerichte informatie. Die kan uitsluitend door de behandelend arts worden gegeven.

Uw vraag betreffende long- en borstvlieskanker het volgende. Een kankersoort krijgt altijd de naam van de plaats waar de ziekte is ontstaan. B.v. longkanker blijft altijd longkanker, ook al is deze uitgezaaid naar andere delen en organen van het lichaam. Is de longkanker uitgezaaid naar de borst, dan wordt het geen borst- maar blijft het longkanker. Andersom is het evenzo. Borstkanker blijft borstkanker, ook bij uitzaaiingen naar de longen of elders in het lichaam. Het is evenwel mogelijk dat deze beide vormen van kanker onafhankelijk van elkaar optreden. Het antwoord op die vraag kan weer alleen door de behandelend(e) arts(en) worden gegeven. Borstvlieskanker wordt dikwijls veroorzaakt door het gebruik van, of de omgang met asbest en heeft in een aantal gevallen longkanker tot gevolg.

Uiteraard kan ik niet beoordelen welke soort kanker uw schoonmoeder heeft. Ik ben n.l. geen arts. Vraag daarom aan uw schoonmoeder of zij u, of één der andere familieleden wil machtigen om informatie van de dokter te krijgen.

Ik wens u, uw schoonmoeder en overige familieleden heel veel sterkte.

Mocht u misschien nog vragen hebben, dan mag u mij altijd schrijven of bellen. Mij telefoonnummer is 070 - 3688219

Met vriendelijke groet,

Arij Nobel

P.S.

Het adres van het K.W.F. is: Sophialaan 8, 1075 BR Amsterdam; tel ; 06 - 0226622