Je zus en jij zijn kennelijk erg overdonderd door de hele snelle gang van zaken, die ineens over haar heen uitgegooid werd. En dat terwijl ze ook al dialyseert, wat ook helemaal niet niks is (ik heb op een dialyse-afdeling gewerkt).
Maar op zich is er juist gehandeld.
Als je een bult ontdekt in een borst, dan wordt er inderdaad meteen een foto (mammogram en/of echo) gemaakt en als er iets te zien is, wat men niet vertrouwt (maar op grond van de foto is niet zeker of het om iets kwaadaardigs gaat of om iets goedaardigs), dan wordt meestal besloten tot een punctie al of niet onder echogeleide. Bij die punctie (die overigens nooit onder verdoving plaatsvindt, verdoven doet namelijk evenveel pijn als de punctie; ik kan natuurlijk niet zeggen waar de pijn van je zus vandaan kwam) wordt geen bloed afgenomen, maar probeert men enkele celletjes los te zuigen uit de afwijking, die voelbaar is en op de foto te zien was.
Zo'n punctie is niet eenvoudig en het kan voorkomen (dat gebeurt vaker en overkomt de beste artsen) dat men naast de afwijking prikt, of dat er te weinig cellen zijn afgenomen bij de punctie om goed te kunnen zien waar het om gaat (iets goeds of slechts). Je kunt namelijk niet aan het “bloed” direct na de punctie zien, of je goed zat en of er celletjes uit de afwijking in het punctaat zaten. Dat kan alleen de patholoog, die het punctie-product onder de microscoop bekijkt. De patholoog “prepareert” het punctiemateriaal en kleurt het, wat even duurt.
Als zo'n punctie dus niet gelukt is, wordt tot een histologische biopsie besloten. Hierbij neemt men echt een brokje weefsel af (en geen losse celletjes) uit de afwijking, zodat men zeker weet dat men “goed zit”. Dit is een iets grotere ingreep dan een punctie (daarom wordt ze denk ik ook opgenomen), vandaar dat men liever en eerder tot een punctie besluit dan tot een biopsie.
Meestal wil men alle onderzoeken die nodig zijn om vast te stellen of het om iets kwaadaardigs gaat, zo snel mogelijk afronden, zodat men zo snel mogelijk weet wat er aan de hand is, zodat men gauw actie kan ondernemen, als dat nodig is. Alleen die mislukte punctie gooit wat dat betreft roet in het eten. En dat is erg jammer. Bovendien zijn jullie overdonderd door de enorme snelheid waarin alles nu gebeurt. Of er iets kwaadaardigs zou kunnen zijn, kan ik niet zeggen. Dat moet het onderzoek uitwijzen.
Ik hoop dat jullie gauw je vertrouwen hervinden in de medische stand.