kleine cellen kanker

• Hanneke

Hallo,

Bij mijn tante is in eind april ontdekt dat ze kanker heeft. Eerste dachten ze dat het in de longen zat maar nu blijkt het tussen de slokdarm en luchtpijp in te zitten. Ze wordt nu al enkele maanden behandeld en heeft deze week de laatste keer haar chemo de bestraling gaat nog even door. Ze kunnen niet opereren.

Ze vertelde mij dat ze kleine cellen kanker heeft en dat het daarom nooit meer helemaal te genezen is. ze kunnen haar behandelen maar na een tijdje zal het altijd terug komen. volgens de statistieken is de langst levende met dezelfde soort aandoening 5 jaar.

Weet er iemand meer over kleine cellen kanker of over deze kanker of wat zijn jou ervaringe hiermee?

• june

mijn dochtertje had een desmoplasticsmallroundcell tumor

Dus ook een kleine cel (denk ik ) weet je niet hoe de volledige naam van deze tumor is ??

mijn dochtertje was 2 en een half en is na een klein jaar ziek te zijn geweest overleden .

• Judith

Bedoelt ze kleincellig longcarcinoom (dus toch iets van de longen, dat natuurlijk best heel erg aan de zijkant van de longen zou kunnen zitten en dat kan doorgroeien naar omliggende organen)?

Dit is een type tumor, die vaak al uitgebreid uitgezaaid is, als 'ie eenmaal ontdekt wordt. Maar ook dan reageert deze vorm van kanker heel goed op chemotherapie en bestraling en kun je gemakkelijk het leven nog een jaartje rekken. Jammer genoeg keert de tumor heel erg vaak binnen een jaar weer terug en is dan niet meer te genezen of te verkleinen met chemo of bestraling.

Heel veel sterkte!

• Debbie

Kan iemand mij vertellen wat een niet kleincellig longcarcinoom precies inhoud.

• Judith

Dat is ook longkanker, maar dan met hoofdzakelijk een ander type cellen, waaruit de tumor bestaat. Deze vorm van longkanker gedraagt zich iets anders dan kleincellige longkanker, heeft een andere prognose en wordt dus ook anders behandeld.

• Hanneke

hallo Judith,

heel hartelijk bedankt voor je informatie, het is misschien allemaal wel erg zakelijk maar ik vind het heel fijn om te weten dat het zo in elkaar zit. Ik weet het niet zeker wat het nu precies is en wat ze precies bedoelen maar dit is voor mij nu in iedergeval heel duidelijk.

bedankt voor de steun.

Hanneke

• Hanneke

Beste june,

wat vreselijk om je kind nog zo jong te moeten verliezen!!

Ik weet niet precies de naam. Als ik tante tonnie deze week bel zal ik het haar vragen.

Hanneke

• Arij Nobel

Beste Zwanie,

In antwoord op je vraag betreffende informatie, het volgende:

Door de Nederlandse kankerbestrijding/K.W.F. wordt algemene informatie m.b.t. longkanker gratis verstrekt.

Het adres is : K.W.F. afd. voorlichting, Sophialaan 8, 1075 BR Amsterdam

Men dient wel te bedenken dat deze informatie niet direct op de individuele patiënt is gericht.

Aangezien asoort, aard en stadium van de ziekte voor iedere patiënt verschillend is, kan strikt persoonlijke informatie uitsluitend door de behandelend arts worden gegeven.

Enige algemene informatie wil ik gaarne hier bijvoegen.

Groot of kleincellig longcarcinoom.

Bij de diagnose van een longkanker is het van groot belang om te weten of het hier om een kleincellige of een niet-kleincellige variant van longkanker gaat. Waarom? Kennis van de variant is belangrijk omdat deze een invloed heeft op de keuze van eerste behandeling, aard en aantal van de onderzoeken welke dan geschieden om de uitbreiding van het gezwel na te gaan en ook om het antwoord op de behandeling en dus de prognose te kunnen inschatten. Zoals de naam doet vermoeden berust het verschil op de grootte van de kwaadaardige cellen, zoals door de patholoog onder de microscoop geobserveerd. Kleincellige longkanker bestaat uit kwaadaardige cellen met een gemiddelde diameter van 15 micrometer (1 micrometer is 1/1000 van1 millimeter).

Niet-kleincellig longkanker bestaat uit kwaadaardige cellen die aanmerkelijk groter zijn en met name een diameter hebben van 25 micrometer en meer.

Bij de diagnose van longkanker in de bevolking blijkt dat + 80% van de patiënten een niet kleincellig longkanker vertoont en 20% een kleincellige variant. Bij kleincellige longkanker wordt er van uitgegaan dat bij diagnose vrijwel steeds (microscopische) uitzaaiingen (metastasen) aanwezig zijn in de lymfeklieren rond de luchtpijp en/of op afstand in het lichaam (bijvoorbeeld: hersenen, lever, botten, bijnieren).

Bij niet-kleincellige longkanker is dat niet noodzakelijk het geval. Kleincellige longkanker komt bij diagnose vrijwel nooit in aanmerking voor een operatie, gelet op de aanwezigheid van deze uitzaaiingen. De behandeling van voorkeur is dan ook chemotherapie, waarbij bij een groot deel van de patiënten een belangrijke of zelfs volledige afname van het gezwel bereikt kan worden met, een duidelijke verlenging en vaak een spectaculaire verbetering van de klachten.

Bij niet-kleincellige longkanker zullen op geleide van klachten en symptomen, één of meerdere zogenaamde stageringsonderzoeken geschieden om uitzaaiingen buiten de long in kaart te brengen. Alleen als een dergelijke uitzaaiing buiten de long niet wordt aangetroffen, zal tot operatie worden besloten. In de meeste westerse landen is dit bij 20 % van de patiënten het geval. Bij de andere patiënten zal, al naar gelang de uitbreiding, algemene toestand en leeftijd besloten worden om het gezwel te behandelen met chemotherapie en/of radiotherapie. Hierna kan bij een deel van de patiënten een verbetering en van de klachten tot stand worden gebracht.. Deze verbetering is niet zo vanzelfsprekend en uitgesproken als bij patiënten met kleincellige longkanker, zodat de keuze van chemo- en/of radiotherapie bij niet-kleincellige longkanker veel sterker geïndividualiseerd wordt, met name aangepast aan de individuele patiënt. Daar waar vroeger de prognose van patiënten met kleincellige longkanker duidelijk slechter was dan met niet-kleincellige longkanker, is met name door nieuwe behandelwijzen, dit verschil aan het afnemen. Globaal is na 5 jaar na de diagnosestelling 13 à 14% van de patiënten met longkanker nog in leven. Het merendeel hiervan betreft patiënten met niet-kleincellig longcarcinoom die geopereerd konden worden.

Indien u behoefte heeft aan een persoonlijk gesprek ter ondersteuning of vragen, dan kunt u mij altijd bellen.

Mijn telefoonnummer is: 070-3688219

Ik wens u heel veel sterkte.

Met vriendelijke groet,

Arij Nobel

Voorzitter Stichting Longkanker

Contactgroep voor en van longkankerpatiënten.

P.S. Meer deskundige informatie is te vinden op WWW.Diagnose kanker.nl en op www.Kankerpatient.nl