overleden aan levercirose?

• Yvonne Bosman

Lieve mensen, ik heb vanavond een bezoek gekregen van een goede vriend van mij. Zijn vriendin is 2 jaar geleden overleden aan levercirrose (ik weet niet of ik goed getypt heb). Heeft iemand ook lever cirrose of zo? Wat zijn hun ervaringen dan? Ankie (zo heet die lieve meid van me) heeft deze ziekte en wel heeft zij 11 jaar kanker…….. en 2 jaar geleden overleden. Wie kan mij nou vertellen over deze ziekte? Liefs Yvonne

• Judith

Levercirrose is geen vorm van kanker. Het is een soort verlittekening van de lever, die verschillende oorzaken kan hebben. Het gewone leverweefsel wordt dan vervangen door littekenweefsel, waardoor je lever steeds minder goed gaat werken, omdat er te weinig gezond leverweefsel overblijft.

De grootste veroorzaker van levercirrose is langdurig alcoholmisbruik.

Bij vrouwen komen echter ook enkele zeldzame leveraandoeningen voor, die gepaard kunnen gaan met het ontstaan van cirrose, zoals primaire biliaire cirrose. Ook sommige gifstoffen en infecties kunnen gepaard gaan met het uiteindelijke ontstaan van levercirrose.

Cirrose is een onomkeerbaar proces. Als het er zit, blijft het er zitten. Gelukkig heeft de lever een waanzinnig groeivermogen en kan een klein beetje gezond leverweefsel nog tot een flinke klomp gezond leverweefsel uitgroeien. Maar als er teveel levercirrose is, en de hele lever door cirrose vervangen is, is er niets meer te doen, behalve b.v. levertransplantatie (hangt er ook een beetje van af, welke ziekte de cirrose veroorzaakt dus).

De verschijnselen die je hebt als je levercirrose hebt, zijn zeer divers. De lever breekt afvalstoffen af en maakt, als hij gezond is, diverse stoffen aan, zoals stollingsfactoren (belangrijk bij de bloedstolling) en eiwitten (belangrijk bij de vochthuishouding b.v.). Als je lever niet goed werkt, kun je dus last van bloedingen en vochtophopingen krijgen. Als afvalstoffen niet goed worden afgebroken, hopen deze zich op en word je langzaam suf. Een van die afvalstoffen is het zogenaamde bilirubine (een afbraakproduct van bloed) dat een gele kleur heeft. Als deze stof niet goed wordt afgebroken, kun je een gelige kleur krijgen (geelzucht).

Ook gaat er heel veel bloed via grote bloedvaten (zoals de poortader, die bloed van de darmen naar de lever vervoert) door de lever heen. Als de lever cirrotisch wordt, is het voor het bloed steeds moeilijker om de weg via de poortader door de lever te volgen. De druk op die bloedvaten richting de lever wordt steeds groter en groter. Omdat het bloed toch ergens heen moet, gaat het op zoek naar “zijwegen” via andere bloedvaten, zoals bloedvaten door de maag en de slokdarm en de buikhuid. De druk in deze vaten (die er dan uitzien als spataderen) is erg hoog en als de druk te hoog wordt, kunnen deze vaten barsten en levensgevaarlijke bloedingen veroorzaken. Omdat het bloed niet goed weg kan via de lever en de lever bovendien minder eiwitten aanmaakt, kan de buik vocht gaan vasthouden, wat eruit ziet als een bolle buik.

Sommige vormen van levercirrose kunnen gepaard gaan met een grotere kans op leverkanker. Primaire leverkanker op zich is echter heel erg zeldzaam. Wel komen uitzaaiingen van andere kankersoorten in de lever (zoals kanker van de dikke darm) erg vaak voor.

Beantwoordt dit je vraag een beetje?