hoi allemaal

ongeveer twee maanden terug heb ik hier een berichtje geplaatst over mijn vriend van 24 bij wie kanker in de prostaat was geconstateerd ..

sindsdien zijn we vele scans , onderzoeken , en twee chemokuren verder en wilde jullie toch eens laten weten hoe het nu allemaal verder is gegaan

uit de onderzoeken kwam naar voren dat hij een zeer zeldzame vorm van kanker heeft, die in zijn geval nog eens tien keer zo zeldzaam is

hij heeft het ewing´s sarcoom , dit is een primaire botkanker , wat betekent dat de kanker in de botten begonnen is , en niet , zoals bij veel bottumoren , is uitgezaaid vanuit andere plekken in het lichaam.

het is een kanker die eigenlijk allleen bij 14/15 jarigen voorkomt , en over het algemeen bij meisjes , mijn vriend is lang geen 15 meer , dus het is op zich al vreemd dat hij deze kanker op deze leeftijd heeft gekregen

en wat de artsen dus heelmaal met de handen in het haar heeft gezet is dat de kanker niet in zijn botten zit ..!

zijn botten zijn helemaal clean , de kanker is in zijn prostaat begonnen en heeft zich toen via zijn lymfeklieren verspreid naar de longen … de artsen hebben vier second opinions gedaan bij verschillende laboratoria en die kwamen na het weefselonderzoek allemaal tot de zelfde conclusie : ewing´s sarcoom

ewing´s verspreid zich ook nog eens altijd via het bloed , daarom is het dus ook zo raar dat dit zich via de lymfen heeft verspreid …

mijn vriend noemt het “kanker met een identiteitscrisis” , en dat is het dus ook …

de artsen wisten niet wat ze met hem aan moesten , maar omdat er al uitzaaiingen zaten was het duidelijk dat het chemo zou worden …

het is een ongelooflijk zware kuur , hij krijgt een cocktail van 5 verschillende chemo´s , drie daarvan zijn pushes , die dus met een spuit worden ingebracht eentje gaat via een sneldruppelend infuus , die binnen een paar uur klaar is , er de laatste gaat via een langzaamdruppelend infuus , die 24 uur per dag , drie dagen achter elkaar aan het infuus zit , per 24 uur krijgt hij daarvan al 17,2 liter van binnen , doe dat maal drie , en dan al die andere chemo nog er bij , en je snapt wel hoe veel van die troep hij zijn lichaam in krijgt per kuur

na die drie dagen chemo word er nog een dag nagespoeld met zoutoplossing , blaasversterkers en anti misselijkheid , dus in totaal ligt hij dan vier dagen in het ziekenhuis, dan is hij weer 17 dagen thuis en daarna mag hij weer …

hij is nu net weer vier dagen terug van zijn tweede chemokuur , en na zijn derde of vierde krijgt hij weer een hele berg scans om te kijken of het aan slaat

worden dus nog spannende tijden ..

erger me trouwens groen en geel aan alle kanker op de tv , hebben jullie dat nou ook ??

echt , je kunt geen normaal programma kijken of het komt voorbij , als er iemand een natuurlijke dood sterft is het bijna altijd kanker , normale scheldwoorden worden vertaald als iets met kanker er in … vind dat ze daar toch wel rekening mee moeten houden hoor … waarom is het haast nooit iemand met aids ofzo … snap je …

maar goed , ik zal proberen om jullie toch wat vaker op de hoogte te blijven stellen …

voor de rest , iedereen heel veel sterkte hier , en hou je koppie omhoog

groetjes maris

ps: de andere jongens in het ziekenhuis (heel gek maar het zijn meer mannen dan vrouwen daar !) vinden me ongelooflijk sterk en zeggen dat mijn vriend maar boft met zo´n vriendin als ik …! dat geeft je toch wel weer een opkikker !

ik ben iedere dag in het ziekenhuis als hij er ligt , van twee uur smiddags tot negen uur ´s avonds en sta gewoon als een rots in de branding voor hem klaar … ikzelf vind het heel normaal , maar blijkbaar is het dus toch wel iets om trots op te zijn …!!!