slokdarmkanker

• Danielle

Hallo lieve mensen,

Bij mijn vader is een paar weken geleden slokdarmkanker geconstateerd. Naardat er een aantal onderzoeken gedaan waren in het Dijkzigt ziekenhuis te Rotterdam, bleek dat de lever ook aangetast is. Nu moeten we wachten wat ze gaan doen, Opereren doen ze een ieder geval niet . Waarschijnlijk wordt het chemokuren. Wie heeft hier ook ervaring mee en kan/wil met mij hierover mailen .Zowel goede als minder goede of slechte ervaringen zal ik graag willen weten ,zodat ik er wat beter raad mee weet . Alvast hartelijk bedankt voor de moeite. Groetjes van Danielle.

• Sandra

Lieve Danielle,

Mijn man had precies hetzelfde. Alleen zijn hele lever was vol met uitzaaiingen. Mijn man was 31 jaar. Afgelopen september hoorde we het maar helaas is hij januari jl. op 31 jarige leeftijd overleden. Ja sorry maar deze vorm die hij had was niet meer te genezen. Het was de uitzaaiingen die hem fataal zijn geworden. De artsen hebben alles gedaan wat ze konden maar helaas het mocht niet zo zijn. Maar dit is misschien wel heel hard voor je om te horen maar misschien zijn er wel positieve verhalen. Maar ik mag je niet de hoop onder je voeten vandaan halen. Blijf geloven in de artsen en vraag aub of ze gewoon openkaar met jullie spelen dan weet je precies waar je aan toe bent. Heb ik ook gezegd tegen de artsen als ik er achter kom dat je tegen me gelogen heb dan weet ik je te vinden. Maar gelukkig voor allemaal waren ze van dag 1 tot de laatste dat eerlijk. Ik wens je heel veel sterkte heb je vragen ofzo je mag me altijd mailen.

Groetjes Sandra

• jacqueline

hallo, erg hoor wat ik allemaal lees.Ik ben hier een beetje ingerold want ik ben op zoek naar de klachten van slokdarmkanker.Zelf loop ik nu al een tijdje bij een arts.Ik heb al heel lang last van mijn maag ,net op er een snoepje vast zit.De dokterheeft het over een midderifbreuk.Nu ga ik ook last krijgen van mijn keel het doet niet zeer maar ik moet steeds slikken ,ik voel dat er wat in zit.Wie wil de klachten voor mij mailenAlvast heel erg bedankt, en sterkte. Jacqueline

• marcis

Beste Jacqueline,

De eerste klachten beginnen met de hik en het eten kan niet goed “zakken”.

En veel last van slijm.

Sterkte.

• Mirjam

Bij mijn vader is afgelopen vrijdag slokdarmkanker geconstateerd, maandag wordt hij opgenomen in het ziekenhuis. Het afgelopen weekend heb ik overal informatie ingewonnen.

Slokdarmkanker en maagkanker

Slokdarmkanker is een kwaadaardig gezwel van het slijmvlies van de wand van de slokdarm. In China, Iran en Zuid-Afrika komt deze kankersoort vaker voor dan in andere landen. Mensen die veel alcohol gebruiken en/of roken lopen een groter risico op slokdarmkanker. Vooral de combinatie van beide gewoonten is berucht. Ook mensen die vaak hete, in de zin van sterk gekruide, spijzen eten, krijgen eerder slokdarmkanker.

Klachten en verschijnselen

Door slokdarmkanker wordt de diameter van de slokdarm langzaam kleiner. Hierdoor blijft voedsel in de slokdarm steken. In het begin van de ziekte kan de patiënt vast voedsel niet goed meer wegkrijgen en zal hij op den duur ook meer moeite krijgen met ander (meer vloeibaar) voedsel.

Het ontstaan van slokdarmkanker

Door een chronische ontsteking kan het slijmvlies van de slokdarm beschadigen. Mogelijk wordt hierdoor een bepaalde verandering in het slijmvlies veroorzaakt met als een gevolg een verhoogde kans op kanker. Ook is bekend dat er risicofactoren zijn die van invloed zijn op het ontstaan van slokdarmkanker, zoals bijvoorbeeld roken, alcoholgebruik. Meest voorkomende klachten bij slokdarmkanker

Veel patiënten met slokdarmkanker hebben in het begin van hun ziekte weinig klachten. Wanneer de tumor groter wordt kunnen de volgende klachten ontstaan:

**slikklachten

**passageklachten

**klachten tijdens en na het eten, zoals bijvoorbeeld de hik

**verminderde eetlust en vermagering

**pijnlijk of vol gevoel achter het borstbeen

**vermoeidheid en duizeligheid ten gevolge van bloedarmoede

Als je meer informatie wilt, heb ik die wel voor je.

Succes!

Mirjam

• Mirjam

Hoi Danielle,

Afgelopen vrijdag is ook bij mijn vader slokdarmkanker geconstateerd. Maandag wordt hij opgenomen in het ziekenhuis. Graag zou ik van jou alles willen weten wat er te weten valt.

Hoe is het nu met jou vader?

Groetjes Mirjam

• marlou

hallo,ik had ook slokdarmkanker.ik ben geopereerd en heb nu een buismaag.het gaat erg goed met me,ik eet goed en voel me goed!ik wens jullie heel veel sterkte!!Mirjam schreef:

>

> Hoi Danielle,

>

> Afgelopen vrijdag is ook bij mijn vader slokdarmkanker

> geconstateerd. Maandag wordt hij opgenomen in het ziekenhuis.

> Graag zou ik van jou alles willen weten wat er te weten valt.

>

> Hoe is het nu met jou vader?

>

> Groetjes Mirjam

• Danielle

Hoi Mirjam,

Hoe gaat het nu met je?. Afgelopen dinsdag hebben we de uitslag gekregen ,nadat mijn vader 6 chemo's achter de rug heb. De uitslag was negatief,de chemo is niet aangeslagen. Nu willen ze een buisje in de slokdarm plaatsen,om te zorgen dat hij weer kan eten,en hem een zo'n aangenaam mogelijk leven te geven. Meer kunnen ze niet meer doen,zeggen ze omdat hij ook uitzaaiingen heeft naar de lever. Mirjam heb jij nog informatie hierover,zowel positief als negatief,zodat we weten wat er komen gaat. Alvast bedankt. Groetjes Danielle

• Mirjam

Hoi Danielle,

Dat zijn geen goede berichten meid, het buisje dat ze willen gaan plaatsen in de slokdarm is er voor om te kunnen zorgen dat dat je vader weer iets kan eten. Met genezing heeft het dus niets te maken, puur om het leven zo dragelijk mogelijk te maken…. Bij mijn vader is de tumor welke de slokdarm afsloot, met een hoge dosis radiogolven bestraald zodat mijn vader weer iets kan eten en drinken. Helaas is ook dit een lapmiddel, er zitten uitzaaiingen in de limfe en slokdarmwand… nu mijn vader alweer een aantal weken thuis is uit het ziekenhuis, gaat hij hard achteruit…. moe en pijn…. het eten gaat op zich goed door de slokdarm, maar de maag wil het niet accepteren en zodoende komt al het eten er dan toch weer uit…. kilo's is mijn vader afgevallen. Volgende week heeft hij weer een onderzoek (endo-echo) voor zijn maag… maar ik denk dat de kanker daar ook zit…. als ik eerlijk ben, hoop ik niet dat deze lijdensweg nog lang duurt…

Lieve Danielle, ik wens jou en je familie heel veel sterkte de komende tijd.

Groetjes Mirjam

• Lian

Bij mijn vader werd op 1 mei 2002 slokdarmkanker vastgesteld. Tal van onderzoeken volgden, o.a. scan/endo-echo. Er waren geen uitzaaiingen en hij zou geopereerd kunnen worden. Alvorens kreeg hij chemo (6 weken iedere dag met een draagbaar chemokastje en dan 2 extra chemo dagen in het ziekenhuis) en 6 weken bestraling. Hij zag er verschrikkelijk uit, woog nog maar rond de 60 kg, maar bleef van de dag dat de kanker werd vastgesteld positief en een knokker!

Na die behandelingen opnieuw een scan en de chemo/bestraling had aangeslagen. Dolgelukkig waren we want dat zou betekenen dat hij geopereerd kon worden.

Mijn vader werd geopereerd (30/09), de gehele slokdarm werd verwijderd + bovenste gedeelte maag, van het overige gedeelte maag werd een nieuwe slokdarm gemaakt. De operatie slaagde en er waren geen afwijkingen geconstateerd.

Mijn vader zag er heel goed uit en het was alleen maar een kwestie van herstellen.

Op 04/10 was ik weer bij hem in het ziekenhuis en hij zag er niet goed uit.

De volgende dag hoorden we dat er complicaties waren opgetreden. Slechte doorbloeding aders/infecties en dat ze met spoed moesten opereren. De nieuwe ingezette slokdarm bleek afgestorven te zijn en werd verwijderd. Als noodoplossing werd er, wat er nog van de maag over was, een maagstoma gemaakt. Mijn vader werd licht slapende gehouden en we moesten op de goede afloop hopen.

Op dat moment wist ik dat het niets meer zou worden. Ik wist dat mijn vader de vechtlust haalde uit het feit dat hij weer gewoon had kunnen eten. Voor ons een normaal iets maar voor mensen met o.a. slokdarmkanker een droom.

Tijdens zijn ziekte was eten een obsessie voor hem, zelfs op een kopje koffie verheugde hij zich. Dat had hij nu dus allemaal kunnen vergeten. En wie kon beweren dat de kanker na de laatste operatie uit zijn lichaam was, misschien weer die lijdensweg van chemo/bestraling??? Ik heb alleen maar zitten hopen op de allerbeste oplossing voor mijn vader, ook al zou het betekenen dat ik hem zou verliezen. Met mijn familie zijn we de laatste dagen steeds bij hem gebleven en hebben tegen hem gepraat dat hij maar eens aan zichzelf moest denken. We waren er allemaal bij toen hij op 07 oktober stierf. We waren allemaal natuurlijk heel bedroefd maar ook blij dat hij nu zijn rust had gevonden. Tot en met de begrafenis hebben we alles zelf gedaan. Mijn vader afgelegd, aangekleed, in zijn kist gelegd en deze gesloten, hem begleid in en uit de kerk en in zijn laatste rustplaats, zijn graf. De mis werd verzocht door zijn eigen broer.

Tijdens zijn ziekte hebben wij allemaal mijn vader als prioriteit 1 in ons leven gesteld. Het geeft ons nu allemaal een heel goed gevoel wat wij nog voor hem hebben kunnen doen/hadden gedaan.

Natuurlijk ben ik heel verdrietig dat hij is gestorven, ik mis hem nu al heel veel. Maar ik had het voor hem veel erger gevonden als hij “goed” uit de spoedoperatie

was gekomen wetende wat voor operatiesonzekerheden hem nog allemaal te wachten zou staan. Heel veel houden van iemand betekent ook dat je deze persoon moet kunnen loslaten. Ik wens iedereen welke in een soortgelijke situatie zit alle kracht toe en gelukkig zijn er ook mensen welke wel van kanker kunnen genezen, daar ben ik van overtuigd.

LianDanielle schreef:

>

> Hallo lieve mensen,

>

> Bij mijn vader is een paar weken geleden slokdarmkanker

> geconstateerd. Naardat er een aantal onderzoeken gedaan waren

> in het Dijkzigt ziekenhuis te Rotterdam, bleek dat de lever

> ook aangetast is. Nu moeten we wachten wat ze gaan doen,

> Opereren doen ze een ieder geval niet . Waarschijnlijk wordt

> het chemokuren. Wie heeft hier ook ervaring mee en kan/wil

> met mij hierover mailen .Zowel goede als minder goede of

> slechte ervaringen zal ik graag willen weten ,zodat ik er wat