hormoonbehandeling na borstkanker

• baukje

Ik heb na een borstbesparende operatie en een okselkliertoilet met miniscule uitzaaiingen 4 chemokuren gehad en krijg nu nog radiotherapie in de vorm van 35 bestralingen. Nu hoorde ik dat de onderzochte kankercellen hormoongevoelig zijn en daarom werd mij geadviseerd om een adjuvante hormoonbehandeling (in de vorm van medicijnen) te nemen.

Daar er heel wat nare bijwerkingen aan deze behandeling vastzitten wil ik vragen of er meerdere vrouwen ervaringen hebben met deze behandeling en of er vrouwen zijn die deze aanvullende behandeling ‘geweigerd’ hebben.

Ik twijfel nl. heel erg aan wat ik moet doen.

Wegen de bijwerkingen op tegen het risico van terugkeer?

Alvast bedankt voor je reactie.

groeten baukje

• brigitte

Beste Baukje,ik kan je hier helaas niet bij advieseren het enige volg je eigen instinkt en gevoel want uiteindelijk pakt het bij iedereen toch weer anders uit.Sterkte bij je beslissing.

• natascha

hoi baukje,

me moeder gebruikt op dit moment tamoxifen dumex dit is ook een hormoon behandeling.

ze heeft 6 jaar geleden een borstbesparende operatie gehad en daarna chemo en bestraling en dit jaar is als nog haar borst verwijderd.

ze is dit medicijn gewoon gaan gebruiken want eigenlijk heb je niet veel keus.

oke er zitten nare bijwerkingen aan maar nog een keer kanker krijgen lijkt mij erger.

nu zijn ze er achter gekomen dat ze uitzaaiingen heeft in haar ruggewerfel en de dosis is nu verhoogt naar 40mg voor de rest van haar leven.

ook wij zijn op zoek naar mensen die dit middel gebruiken en willen graag weten hoeveel last zij hebben gehad van bijwerkingen.

de beslissing om medicijnen te gebruiken ligt altijd aan jezelf je moet zelf beslissen of je er goed aan doet of niet.

ik hoop dat je nog veel reactie's krijgt van mensen die het wel gebruikt hebben.

ik wens je heel veel sterkte de komende tijd.

groetjes van natascha

• Marjon Moussa

Beste Baukje,als ik jou was zou ik de hormonen gewoon nemen alle medicijnen hebben bijwerkingen en als je dat allemaal gaat lezen en op je zelf betrekken heb je helemaal geen leven meer bij alles kan wat mis gaan maar die bijwerkingen vallen over het algemeen wel mee.Mijn moeder heeft al 11jaar uitzaaiingen van de borstkanker en als ze deze hormonen niet gebruikt had was ze er nu duidelijk al niet meer dus als ik jou was doen Mijn moeder heeft nolvadex,arimidex en aromasin gebruikt heel veel sterkte Marjon

• Rita

Hallo Baukje,

Ook ik heb een borstbesparende operatie ondergaan, daarna is ook het okseltoilet uitgevoerd. Daar deze klieren allemaal schoon waren heb ik een chemokuur afgewezen. Wel heb ik 30 bestralingen gehad. Een en ander heb ik heel goed doorstaan. Ik heb een full time baan en deze kon ik normaal uitvoeren. Alleen na het uitvoeren van het okseltoilet ben ik 1 week thuis gebleven. De bestralingen vonden allemaal smorgens plaats, zodat ik rond 10.00 uur op mijn werk was.

Ik heb ook een hormoonkuur voorgeschreven gekregen, kreeg eerst Nolvadex en heb nu Tamoxifen Dumex, volgens de oncoloog voor 5 jaar. Moet zeggen dat ik weinig bijwerkingen heb van de hormoonkuur. Ik heb alleen last van de opvliegers. Is natuurlijk wel vervelend, maar ja als je die lijst ziet die op de bijsluiter staat valt dat nog wel mee. Ben nu 1 jaar bezig met de kuur en doe hem nog 1 jaar, dus totaal 2 jaar, dan stop ik ermee. Veel informatie heb ik gehaald van de site van Pilliewillie. Nou Baukje hoop dat je hier wat mee kunt, en anders mag je me altijd mailen, kom namelijk niet dagelijks op deze site.

Hopelijk maak je de goeie keus, en wens je verder nog veel sterkte tijdens je behandeling,

Groetjes Rita