Hoi lieve mensen,
dit is mijn eerste bezoek op dit forum. Eigenlijk wil ik gewoon even mijn verhaal kwijt. Ik weet het soms ook allemaal niet meer. Ik heb niet zo'n heel positief verhaal dus ik hoop niet dat ik hiermee de hoop bij mensen weghaal.
Vorig jaar Pasen werd bij de man van mijn moeder (ik vind stiefvader een beetje een rotwoord) bij toeval een tumor ontdekt. Later bleek dit een kwaadaardige tumor te zijn en kreeg het de naam longkanker. Bart had 6 jaar daarvoor een zware hartoperatie gehad en toen is tevens een hartklep geplaatst. Toen ze hem wilden opereerden zagen ze tijdens de ingreep dat de tumor tegen de luchtpijp zat en besloten niet verder te gaan met opereren. Na een paar maanden van chemo en bestralingen kregen we te horen dat de tumor van ‘ei’ grootte teruggebracht was naar ‘ knikker’ grootte. In december jl bleek dit nog zo te zijn dus was er sprake van remissie. In april moest hij terug voor controle. Mijn moeder en Bart kregen weer een beetje hoop en maakte plannen voor de zomervakantie. Begin februari bleek mijn moeder lymfeklierkanker te hebben (non-hodgkin). Je snapt hoe we ons allen voelden, echt vreselijk. Morgen krijgt mijn moeder haar tweede chemo. Eind maart kreeg Bart het benauwd en bleek er een ontsteking op zijn long te zijn. Na een week ziekenhuis met maximale Pretnizon (schrijf je dit zo?) via infuus mocht hij weer naar huis. Met Pasen ging het pas echt goed mis. Zo vreselijk benauwd dat een ziekenhuisopname volgde. Hij ligt er nog steeds in met een zuurstofkap op zijn gezicht. Echt vreselijk. Afgelopen donderdag moesten we allemaal komen en kregen we te horen dat ze niets meer voor hem kunnen doen. Wat het precies is weten ze niet maar een onderzoek is gezien de conditie van Bart niet mogelijk. Ook kunnen ze niet aangeven hoe lang hij nog heeft. Toch praat hij nog volop, eet nog volop en kan nog genieten van tv. Mijn moeder en Bart hebben elkaar ooit de belofte gedaan altijd voor elkaar te blijven zorgen en ook bij elkaar te zijn als bijvoorbeeld de een ernstig ziek wordt. Bart wil niet over ‘dood’ praten maar heeft wel aangegeven niet in het ziekenhuis te willen sterven. Toch ziet het er naar uit dat hij niet meer naar huis kan. Hij heeft nu maximale zuurstof (12 liter per seconde) en dit is thuis niet mogelijk. Toch zouden ze de laatste periode zo graag thuis doorbrengen en samen afscheid nemen van alles wat ze opgebouwd hebben. Dit is gewoon allemaal zo mensonterend, zo oneerlijk. Ook het feit dat mijn moeder morgen zelf weer chemo krijgt en dat ook de kans bestaat dat ze zelf erg ziek wordt en misschien onvoldoende bij haar man is, is zo erg. Dit is de eerste keer dat er kanker in de familie is en ook de eerste keer dat we van zo dichtbij iemand dood zien gaan en niks kunnen doen.
Ik weet ook niet zo goed hoe hier mee om te gaan. Mijn moeder wil er ook niet echt over praten en gelooft echt nog dat hij nog naar huis komt.
Anyway, het lucht op om alles even zo van je af te schrijven.
Jullie ook allemaal heel veel sterkte.
Groet
Claudia