chemotherapie

• maike romeijn

Ik zit nu in mijn laatste jaar van de opleidingverpleging en loop stage op een hematologieafdeling in het ziekenhuis. Als eindopdracht wil ik onderzoek doen naar het gevaar van chemotherapie. Zo vraag ik me af, of je als verpleegkundige risico loopt en zo ja wat voorn risico, bij een bed op maken van een patient die chemotherapie krijgt. Zou het nodig zijn om dan handschoenen te dragen tijdens deze werkzaamheden? Kan iemand mij aan informatie helpen? Of weet iemand waar ik deze wel kan vinden?

• Mary-louise

Dat moet je toch geleert hebben op de opleiding lijkt mij !

Ik heb mijn moeder verpleegt toen ze ziek was en ook toen ze chemotherapie had en ik ben zo gezond als een vis hoor !!

Maar als je daar bang voor bent vind ik je eerlijk gezegt niet bepaald geschikt als verpleegkundige!

En trouwens je mag niet met kankerpatienten werken als je gewoon de verpleegkundige opleiding hebt gedaan hoor daarvoor moet je oncologisch verpleegkundige zijn en daar worden volgens mij zulke mensen als jij niet voor aangenomen Want die moeten niet stil staan bij zulke zielige dingen

en weet je !!

KANKER IS NIET BESMETTELIJK HOOR !!!!

En ja chemo is rotzooi en als je het op de grond laat vallen zo'n zak/fles dan schoeit het inderdaad een gat in je zeil of wat dan ook

Maar je raakt het toch niet met je handen aan

En ik verzorg jouw toch ook niet met handschoenen aan als je ziek bent of wel dan ?

En ik heb in het AMC nog nooit een verpleegkundige een bed van een kankerpatient met handschoenen aan zien verschonen hoor en zelfs niet in het Anthonie van leeuwenhoek

Maar nogmaals als jij zo zielig over de dingen denkt snap ik niet waarom je voor zo'n beroep hebt gekozen eerlijk gezegt !

Ga dan op 1 of ander kantoor zitten daar maak je je handen namelijk niet vuil

• melanie

Zo zo Mary-louise!!

Wat een agressieve taal om antwoord te geven op een vraag van iemand die zich zorgen maakt. Daar is toch geen reden voor?! Haar vragen zijn een teken van betrokkenheid juist en betekenen geen angst besmet te worden. In de opleiding is dat echt wel aan de orde gekomen. En als dat angst is……. so what? Ik kan me in ieder geval goed voorstellen dat iemand zich dergelijke dingen afvraagt. Ook ik heb ervaring met het verplegen van een kankerpatiënt en ook al heeft men mij regelmatig verzekerd dat bepaalde dingen geen kwaad konden, vroeg ik me dat toch af. Mijn idee is nog steeds: bepaalde stoffen die kankercellen te lijf gaan, kunnen op zich kankerverwekkend zijn. Zekerheid daarover is er nog steeds niet.

Beetje vriendelijker op dit forum was beter geweest.

Vr. gr. Melanie

• melanie

beste Maike,

Ik kan me voorstellen dat je je daar zorgen over maakt; er is immers weinig over bekend. Je zou kunnen informeren bij een regionaal kankercentrum. Mijn ervaring is dat men daar heel behulpzaam is. Je kunt er gewoon een afspraak maken en kijken in hun bibliotheek. Daar maken ze dan kopietjes van wat je wilt hebben. En als ze iets niet hebben, laten ze het vanuit een andere regio naar je opsturen.

Succes!

Melanie

• Marga

Hallo Maike,

Ik vind het ook helemaal niet dom dat je je zorgen maakt. Ik verzorg momenteel twee mensen in hun thuissituatie die nu bezig zijn met chemotherapie. Het behandelend ziekenhuis heeft ons verzorgenden voorgeschreven om iedere week na de chemo handschoenen te dragen, daarna hoeft het twee weken niet. Dit omdat er toch eventueel schadelijke stoffen kunnen zitten in urine e.d.

Deze mensen zelf zijn vreselijk bang dat wij er als verzorgenden iets van oplopen, dus het is helemaal niet raar om in geval van twijfel handschoenen aan te doen hoor. Het maakt je in mijn ogen niet minder geschikt voor het vak!

Veel sterkte, groetjes

Marga

• Sandra

Beste maike,

Toen mijn man chemo kreeg droegen de verpleegkundige ook handschoenen hoor. Ook voor hun is chemo heel gevaarlijk. We mochten de eerste dagen niet zoenen en absoluut veilige seks. Elke keer als mijn man naar de wc was geweest moesten we de wc schoonmaken. Ondanks dat kanker niet besmettelijk is was mijn angst ook heel groot niet voor hem en niet voor kanker maar wel van de chemo rotzooi. Je heb helemaal gelijk hoor dat je alles vraagt. Maar wat ik wel raar vind en dat is wat er in het andere mailtje werd gezegd is dat je het volgens mij ook in je opleiding leert. Maar ik heb geen opleiding gehad en heb ook een heleboel gevraagd hoor. Want van vragen word je wijs. Er zijn nog nooit mensen geboren die alles al wisten hoor!!!! Maar door de ziekte van mijn man heb ik een hoop geleerd. Die je helaas niet in een opleiding leert. Van je bent de vrouw, je bent een stukje verpleegster, je bent moeder, je bent huisvrouw en vaak ook nog gastvrouw voor al het bezoek wat komt. Maar daar zal ik je maar niet mee belasten. Ik je graag helpen als je vragen heb hoor!!! Stel ze maar ik hoop je te kunnen helpen en ik zeker op een normal manier met duidelijke taal zonder dat je word afgekat. Want daar hebben mensen in opleiding niks aan. En er zijn altijd mensen die lelijk doen maar daar moet je maling aan hebben. Want mensen die kanker hebben kunnen namelijk ook heel lelijk doen. Dat heb ik ondervonden. Maar dat is niet erg want ze hebben het zelf vaak niet door. Want de chemo doet meer met mensen dan we denken. Veel succes met je onderzoek.

Groetjes Sandra

• Martinique

Hoi,

Ik ben verpleegkundige op een interne/oncologische afdeling. Ik ga in oktober de oncologieopleiding volgen. In ons ziekenhuis werken ook gewone… verpleegkundigen met oncologische of chemopatienten.Ze hebben wel allemaal een cursus gevolgd.

Wat veiligheid betreft, daar gaat ieder ziekenhuis anders mee om.

Ons ziekenhuis heeft ervoor gekozen dat je niet voorzichtig genoeg kunt zijn.

Als wij met chemotherapie werken trekken we zelfs nog extra beschermende kleding aan….

Vergeet niet dat je soms per week met minimaal 4 verschillende chemokuren bezig bent. Als er een keer een ongelukje gebeurt is dat niet erg, maar als dat meerdere keren per jaar gebeurd is de kans dat je als verpleegkundige onvruchtbaar wordt erg groot…… Zelfs de kans dat je zelf kanker krijgt neemt dan flink toe, dus ik bedoel maar…

Mary- Louise ik hoop dat je de volgende keer een beetje nadenkt voor je antwoord geeft.

Maike als je meer wil weten hoor ik het wel!

Groetjes Martinique.

• koos

Normaal begin ik nooit met ik, maar nu ff wel. Ik sta hier wel een beetje van te kijken, iedereen reageerd anders, de een is begrip vol, de andere word boos, daar is het forum ook voor, zeg wat je er van denkt, dat mag ook, vind ik, oke, je komt misschien een beetje fel over, omdat je moeder hier mee te maken heeft gehad, daar heb ik alle begrip voor, maar ook voor de gene die met deze vraag komt, iedereen reageerd anders, we zijn hier op het forum om elkaar te helpen, al staat je de vraag niet aan. Ik weet hier zeker geen antwoord op, maar als ik zie , dat toch iedereen met een ander antwoord komt, is deze vraag zeker niet voor niks gesteld. Ik vind juist dat dit hier moet kunnen. Wees zuinig op elkaar en op jezelf.

Heb ik niet van mezelf, maar het is wel zo.

heel veel groeten koos

• marielle

Hoi Maike

je hebt al veel antwoorden gehad.. maarja..

-als je werkt met lichaams-stoffen van mensen die chemo hebben gehad, dan meot je oppassen; chemo moet ook uit een lichaam en dat gaat via alle wegen.. urine, sputum, braaksel… dus werk je daar mee, werk dan met handschoenen.

-de kans dat je kanker krijgt daarvan, is eigenlijk nihil, wel kun je zoals eerder gezegd, last krijgen van de giftige zooi die chemo nou eenmaal is… het kan bij jou dingen kapot maken… dus werk je werkelijk met chemo, handschoenen aan.. en eventueel beschermende kleding… maar dat zal in jou geval dus niet voorkomen..

verder: heel veel sterkte op de afdeling… het kan best zwaar zijn in het begin, omdat je erg met dingen geconfronteerd word, praat er over.. vergeet dat niet…

gr Marielle

(kankerpatient/leerlingverpleegkundige)

• Mirjam

Hoi, ik heb net mijn eerste chemotherapie erop zitten. ik was ook bang en weet ook niet exact hoe of wat. Maar ik zou eens gaan praten met een dagbehandelings verpleegkundige. Daar weet men exact wat wel en niet kan. Ik kan gewoon bij mijn man in bed liggen. Dus de vraag is redelijk beantwoord. Ik moet naar het tiolet alles goed schoonmaken, omdat chemo via je ontlasting eruit komt. Dus die vraag is ook benatwoord.

Ik hoop dat je er wat mee kunt. Groeten Mirjam (29).