slokdarmkanker

• janny

Kan iemand mij informatie geven over een operatie bij slokdarmkanker waarbij de hele slokdarm wordt weggehaald. Hoe zijn de prognoses enz. enz.

• Mandy

Misschien kun je het beste informatie aanvragen bij de Nederlandse kankerbestrijdeing

Sterkte ermee

• Janny

Mandy,

Dank voor je reactie. De informatieboekjes van de kankerbestrijding heb ik al. Reacties van lotgenoten te krijgen, daar hoop ik op. Niemand kan je meer vertellen dan diegenen die het zelf meegemaakt hebben.

De vraag stel ik voor mijn broer. Hij is 41 en dat schijnt al erg jong te zijn voor slokdarmkanker.

• koos

hallo, Mandy, leeftijd zegt niet veel, ik had eerst tongkanker, op mijn 46 ste, daarna uitzaaing in mijn klieren in mijn hals, het voordeel is, dat je nog erg veel weerstand hebt, ik ben er eigelijk doorheen gerold en mankeer nu niks meer, ik weet niet of je van een voordeel kan spreken, maar als je 70 of 80 bent, is je weerstand toch duidelijk minder.Maar waar een wil is, is een weg, heel veel sterkte met je broer.

KoosJanny schreef:

>

> Mandy,

> Dank voor je reactie. De informatieboekjes van de

> kankerbestrijding heb ik al. Reacties van lotgenoten te

> krijgen, daar hoop ik op. Niemand kan je meer vertellen dan

> diegenen die het zelf meegemaakt hebben.

> De vraag stel ik voor mijn broer. Hij is 41 en dat schijnt al

> erg jong te zijn voor slokdarmkanker.

• ciska

Beste Janny,

Inderdaad 41 jaar is erg jong voor slokdarmkanker.

Meestal gaat het om mannen tussen de 50 en 70 jaar.

Mijn vader heeft ook slokdarmkanker, hij is 57 jaar.

Hij is 40 keer bestraald en 2 keer chemokuren gehad.

Nu heeft hij een “buisje” in de slokdarm.

Je mag me altijd maile, mocht je nog vragen hebben.

Heel veel sterkte, Ciska

• marianne

ik heb ook slokdarmkanker,ik ben 43 jaar.inderdaad te jong!!!ik weet nog niet wat ze met me van plan zijn,opereren of iets anders.ik leef met je mee janny.ik zou best met je willen mailen en op de hoogte worden gehouden van jouw proces.

in ieder geval heel veel sterkte!!!

marianne.

• henk

goedemiddag,ik ben 58 jaar en had kanker aan de stembanden (dat was in maart 2000 geconstateerd) dus dat is inmiddels alweer 2 jaar geleden en ik ben nu zover dat de artseb hebben gezegd dat alle cellen zijn verdwenen.

ik heb indertijd 36 bestralingen gehad en 4 chemokuren en daarbij kreeg ik bij elke bestraling ook 2 injecties ter bestrijding van speekselverlies.

die injecties hebben mij uitstekend geholpen want ik heb tot op heden no steeds genoeg speeksel en ook mijn smaak nog .

van die chemo's heb ik totaal geen last of bijverschijnselen gehad.

wel van die bestralingen heb ik de nodige problemen door gehad nl:mijn hele hals

ging kapot(is inmiddels prachtig geheeld).

na die bestralingen was het toch nog noodzakelijk om een operatie te ondergaan en dat is gebeurd in december 2000 en ze hebben toen mijnstembanden en mijn slokdarm weggehaald alsmede een buismaag geplaatst.

nu is het inmiddels zover dat ik nog steeds niet kan praten en ook niet normaal

kan eten ( alleen vloeibaar en zeer fijn gemalen voedsel) dus geen stukje vlees en/of brood.

het schijnt dat het ontzettend nauw is en ze kunnen het niet te ver oprekken omdat het te kwetsbaar is,ze durven dus ook geen spraakknop te plaatsen.

dus nu is het alsmaar op kontrole en maar afwachten wat er verder nog kan en gaat gebeuren.

maar voor de rest ben ik wel genezen en hou er de moed in en ik hoop je hiermee

wat meer info te hebben verschaft en wens je sterkte en hou vol dan kom je er wel doorheen,groetjes en misschien tot horens,henk uit rotterdam.

marianne schreef:

>

> ik heb ook slokdarmkanker,ik ben 43 jaar.inderdaad te

> jong!!!ik weet nog niet wat ze met me van plan zijn,opereren

> of iets anders.ik leef met je mee janny.ik zou best met je

> willen mailen en op de hoogte worden gehouden van jouw proces.

> in ieder geval heel veel sterkte!!!

> marianne.

• marianne

beste henk,wat ben jij moedig zeg!knap!

ik krijg ook een maagbuisoperatie,ik ben bang en ik hoop nog net zo moedig te worden als jij.ik probeer vol te houden,het schijnt een klein plekje tumor te zijn zonder uitzaaiingen.ik eet nu heel gezond en probeer goede weerstand op te bouwen voor de operatie.kun je nu verder wel gewoon alles doen?zoals lopen en fietsen?

heel veel groeten,en bedankt voor je reactie.

• henk

goedemorgen marianne,ik kan je wat dat betreft gerust stellen ik weer alles doen zoals lopen,fietsen,biertje drinken met vrienden en naar het voetballen gaan in het stadion (de kuip) ik kan alleen niet juichen dat is verleden tijd.

voor de rest gaat alles prima behalve dan het eten en praten.

wat betreft praten;de meeste krijgen na verloop van tijd een spraakprothese en die werken uitstekend en dan kan je prima praten.

maar helaas gaat het voor mij niet op omdat de boel ontzettend poreus is en ze zijn dus bang dat het dan kapot gaat en dan zijn we terug bij af.

maar we wachten af misschien in de toekomst.

wanneer wordt je geopereerd? ik wens je veel sterkte en succes en laat na die tijd maar wat van je horen,groetjes henk. marianne schreef:

>

> beste henk,wat ben jij moedig zeg!knap!

> ik krijg ook een maagbuisoperatie,ik ben bang en ik hoop nog

> net zo moedig te worden als jij.ik probeer vol te houden,het

> schijnt een klein plekje tumor te zijn zonder uitzaaiingen.ik

> eet nu heel gezond en probeer goede weerstand op te bouwen

> voor de operatie.kun je nu verder wel gewoon alles doen?zoals

> lopen en fietsen?

> heel veel groeten,en bedankt voor je reactie.

• marianne

beste Henk,weet je dat je me met jouw mailtje heel veel hoop hebt gegeven!ik las allemaal horrorverhalen over een maagbuis operatie.niet dat ik jouw verhaal onderschat,maar ik ben blij te lezen dat je voor een deel je leven weer op kunt pakken.ik zal zeker na de operatie vertellen hoe t mij is vergaan!!

heel veel groeten,marianne.