verlamd raken na bestraling

• Yvonne en Gerard Bosman

Hoi Lieve mensen,

Zoals jullie het weten heeft mijn liefhebbende man Gerard borstwerveltumoren.

Hij is verlamd geraakt na bestraling (13e bestraling).

Hij zit de hele dag in zijn rolstoel en het gevolg daarvan is dat hij een dikke buik (opgeblazen buik) heeft gekregen. Hij wordt er stapelgek van dat zijn buik erg dik is. Hij kan niet zelfstandig plassen (heeft catheter), zijn urine ziet er ook niet goed uit, meer troebel en vlokkerig en ook de stoelgang kan hij ook niet meer zelfstandig (hij draagt luiers).

Hij heeft erg veel moeite mee met de ontlasting. Als hij gedrukt heeft, dan is zijn buik na paar minuten ook weer opgeblazen.

De arts heeft Gerard geadviseerd om minder Servedol te slikken en durogesic pleisters te gebruiken. Van 16 servedol per dag is die overgegaan naar 8 tabletten per dag en van 5 pleisters (per stuk is 100 ug) is die overgegaan naar 3 pleisters. Dit alles is ongeveer 1 maand zo, en in het begin had hij minder moeite met de stoelgang, maar nu komt het weer terug. Ook vraagt Gerard nu meer om Servedol omdat hij de pijn in zijn nekje niet meer kan verdragen. Meestal avonds huilde hij van de pijnen en zei dat hij erg bang is voor de pijn maar niet voor de dood.

Gerard drinkt erg veel vocht. Nu drinkt hij flesje bier omdat hij denkt dat hij beter kan plassen. Gerard slikt ook elke dag 2 sennocol pilletjes (effectieve laxeermiddel). Toch helpt het niet zo veel.

Hij slaat met houten stokje steeds op de catheter wanneer die troebel uit zag, heel zielig om te zien vind ik.

Ik heb vanavond even bij hem geslapen op zijn ziekenbed en wij hebben maar steeds over vroeger dat we seks missen en zo. Hebben jullie dat ook weleens?

De sommige mensen zeggen dat seks niet belangrijk is, maar het is wel zo dat er ontzettend veel van ons weggenomen is,snap je? Graag jullie mening.

Wie kan Gerard adviseren welke drank hij het beste moet drinken voor beter plassen en welke middel hij moet nemen voor makkelijkere stoelgang.

Trouwens, ik wou dat kanker niet bestaatt!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

En dat er iemand mee gaat faken vind ik erg wreed (zie verhaal van Sandra).

Nogmaals: Heel veel kusjes en warme omhaal voor alle kankerpatienten en hun naasten liefde!!!!

Dikke kusjes van Yvonne en Gerard

• coby

Hoi Yvon,

Je kan voor de ontlasting van Gerard ook ROOSVICEE LAXEER proberen,of heb je dat al gedaan.???

Tja, iets te drinken om beter te plassen,ik weet het niet misschien Thee.

En ja lieverd sex in een relatie is zeker heel belangrijk, degene die zeggen dat dat niet zo is die liegen , want zeg nou zelf eens wie vindt sex nou niet lekker.?????

yvon,heb je al eens aan hulpmiddelen gedacht. omdat Gerard met een catheter zit is hij niet meer in staat jou te verwennen met zijn penis maar het kan voor hem ook prettig zijn om jou te zien genieten van andere dingen. Tipje misschien.??

we praten hier verder wel prive over,er zijn nl genoeg dingen te verzinnen.

Kusjes en een hele dikke knuffel van John en coby.

• Marga

Hallo Yvonne en Gerard,

Bij de drogist kan je bisacodyl tabletjes krijgen voor de ontlasting, zonder recept. Bedenk wel dat die krampen opwekken in je buik wat ook weer onprettig kan zijn. Verder kun je via de arts misschien een recept krijgen voor miniklysma's (bv microlax) of zetpillen. Het is zonde om iets wat relatief eenvoudig te verhelpen is, zo'n last te laten zijn. Dat hebben jullie al genoeg!!

Voor de urine kun je bij de drogist ook homeopatische druppels krijgen. En verder regelmatig blaasspoelen, ik weet niet of dat gebeurt?

En voor het probleem met seks….dat is lastig. Misschien kan je man iedere week een paar uur zonder catheter ofzo? Dus een soort van pauze bij het verwisselen. Ik weet niet of jullie hier wat aan hebben. Wens jullie veel sterkte toe!!

Lieve groetjes van Marga

• Yvonne en Gerard Bosman

lieve marga,

dank voor je advies. ik zal bij de drogisterij bisacodyl wel halen. maakt ons niet veel uit hoe duur het is, als gerard maar kan ontlasting krijgen is het voor ons voldoende. Hij heeft mycrolax, movicolon, sennocol gehad, niets helpt of het wordt alles zo dun en heel veel.

de dokter is bij ons geweest en denkt dat er wat in zijn lever is of nieren. want zijn urine zien er nu heel thee-achtig uit maar dan donkerder………

we kregen ook te horen dat de oncoloog het vindt dat gerard weer bestraald moet worden, maar dat hebben we afgewezen want zijn botten gaan al kapot door de bestralingen en zijn ook al beschadigd. we zijn momenteel moe van alles, bah, altijd tegenslagen, word niet goed van.

over seks gesproken. gerard kan niet zonder catheter en is ook incontinent.

dank voor je medeleven en veel liefs van yvonne en gerard

• Sandra van Kampen

Beste Yvonne,

Ja, dat faken van mijn exman is niet misselijk , ben er inmiddels achter dat hij niets mankeert !

Even over dat plassen , een vriend van mij is verlamd. Hij plast door op zijn onderbuik te kloppen/stompen. Dat is een techniek die de blaas aanzet zich in een keer te ledigen. Misschien een idee! Vraag het even na.

Voor de stoelgang , microlax (hoop dat het goed geschreven is). Zit in een tubetje. Gewoon leegknijpen in de anus. Daarna op de pot gaan zitten. Heeft weinig tot geen bijwerkingen.

Logisch dat je het intiem zijn mist. Het onderdeel ‘sex’ is het verschil tussen een vriendschap en een relatie. Heel veel sterkte de komende tijd. Groetjes San

• hesi

hoi yvonne,

Geen advies sorry, wel vragen.

Ik ben net nieuw op deze pagina dus ik weet nog niet zoveel van jouw siuatie af.

Ik weet niet eens hoe het nu met jullie is.

Dit bericht trok meteen mijn aandacht. Sinds 2 weken weten we dat mijn vader ongeneeslijk ziek is. Er zit een kwaadaardige tumor in het bindweefsel om de zenuw. De tumor zit ergens tussen de 1e rib, onderkant schouderblad en schterkant long. De tumor is sprieterig en vanwege de vorm+plaats niet te opereren. Chemo wordt ook nutteloos genoemd. Als de tumor uitschiet naar de ruimtes tussen de ruggewerfels kan dat enorm veel pijn gaan doen en willen ze ter pijnbestrijding evt.opereren. Binnen nu en 1,5 week gaat waarschijnlijk de bestraling beginnen, maar jou verhaal maakt me wel bang. Lijk mijn vaders tumor een beetje op wat gerard heeft? Verlamd zijn is erg maar zo'n last hebben van de buik is helemaal niets.

Borstwerveltumoren? wat zijn borstwervels?

groetjes hesi