Koorts bij kanker

• Zwany

Hallo

Ik heb een vraag, Mijn moeder heeft eierstokkanker, met uitzaaingen in haar buik lever etc, Nu krijgt ze momenteel regelmatig heel hoge bibberkoorts, ze voelt zich dan heel ziek . Wanneer ze dan een paracetemol genemen heeft zakt de koorts wel weer, maar het komt nu steeds vaker terug. wie weet waar het vandaan komt, of het kwaad kan, Bij de huisarts en oncoloog worden we niet veel wijzer , misschien hier wel alvast bedankt Zwany

• ciska

Beste Zwany,

Mijn vader had het ook.

Je kunt het terug lezen van een aantal maanden geleden.

Ze noemen het ook tumorkoorts.

Veel weten ze er niet van.

Maar hou het in de gaten en ga anders naaar het ziekenhuis.

Mijn vader kreeg daar antibiotica via infuus.

Heel veel sterkte,

Ciska

• Ellen

Hoi,

Het verschijnsel van tumorkoortsen herken ik ook. Mijn man heeft hier heel veel last van gehad. Na bijna iedere chemo kuur moest hij wel met spoed opgenomen worden voor hoge koorts. Later hebben we maar besloten om zo lang mogelijk thuis te blijven. Wel hebben we een oor thermometer gekocht, om zo gemakkelijk mogelijk zijn temperatuur in de gaten te houden. Veel meer dan een paracetamol eten was er niet aan te doen.

Van de artsen heb ik begrepen, dat het waarschijnlijk komt door stoffen, die door de tumor afgescheiden worden en niet in een lichaam thuis horen. Daar gaat je lichaam dan het gevecht tegen aan.

Veel sterkte.

Ellen

• Elisabeth

Hoi allemaal.

Koorts is vaak een uiting van een infectie. De infectie uit zich in koorts al dan niet met bibberen. Als iemand een behandeling zoals chemotherapie krijgt kan het zijn dat de afweer (witte bloedlichaampjes) minder wordt. Je bent dan zoals ze dat noemen vatbaarder. Dit zou je dan behandelen met antibiotica al dan niet met groeifactoren voor de witte bloedlichaampjes.

Soms geeft de tumor zelf een reactie in de vorm van koorts. Dit heeft geen verband met een infectie zoals we die kennen. Het wordt tumorkoorts genoemd. De oorzaak is niet echt bekend. Mogelijk heeft dit te maken met het afsterven van tumorcellen. Aan de oorzaak kun je wat doen door de ziekte te behandelen. Soms kan dat echter niet meer (helaas). In beide situaties kun je de koorts onderdrukken met paracetamol. Die kun je dan beter op een vast schema innemen dan alleen zo af en toe. Het steeds wisselen van temperatuur kost namelijk veel energie. Bovendien is het zweten ook naar.

Elisabeth

Ik hoop dat het zo wat duidelijk wordt.