operatie na bestraling

• Karin

Helaas is voor de vierde maal een tumor ontdekt in mijn hals. Ik ben drie maal eerder geopereerd en 5 jaar geleden bestraald in dit gebied. Nu zal ik weer geopereerd moeten worden.Weet iemand hoe huid geneest nadat deze bestraald is geweest ?

• marielle

ik ben ook bestraald geweest… maar volgens mij hersteld je huid gewoon na een week of 3 na de laatste bestraling en is het daarna ok….

huid vernieuwd zich ook erg snel…

volgens mij maak het nix uit..

• Marga

Het kan iets langer duren voordat de wond goed dicht zit. Ik ben zelf 8 jaar geleden bestraald en daarna nog een aantal keren geopereerd, waarvan de laatste 2,5 jaar geleden. De hechtingen moesten een week langer blijven zitten dan normaal, dit werd van tevoren al verteld, omdat het langzamer zou gaan.

Alvast veel sterkte voor je operatie gewenst!

Marga

• Karin

Bedankt voor jullie reactie. Moest je toen ook langer in het ziekenhuis blijven omdat de wond nog niet goed dicht was, of mocht je gewoon naar huis ? Ben je ook diverse malen geopereerd aan je hals ? En zo ja, hoe is het nu met je beweeglijkheid en de pijn ? Ik maak me daar ook best veel zorgen over omdat de beweeglijkheid nu al redelijk beperkt is.

Groeten,

Karin

• Marga

Bij mij waren de operaties niet aan mijn hals, maar aan mijn buik. Maar ik denk dat dat niet zoveel uitmaakt, er werd mij verteld dat de huid gewoon meer tijd nodig heeft om te genezen, als die bestraald is geweest. Ik hoefde niet langer in het ziekenhuis te blijven.

• Kees Braam

Ook ik ben geopereerd na bestralking aan mijn tong en hals. Pas na een second opinion wilde de chirurg in een ander zikenhuis de operatie uitvoeren en zodanig dat mijn schouderfunctie bleef behouden. Kost de chirurg meer tijd, maar het kan vaak wel, alleen als de tunmor vergroeid is met bepaalde zenuwen en spieren kan het niet. Maar wel de moeite waard dit te vragen aan je chirurg. Ik ben in de Daniel den Hoed geopereerd door dr. Meeuwis. En door mijn dieet en suppletie van extra vitamines enz. was ik zelfs nog eerder uit het ziekenhuis dan vergelijkbare andere patienten. het kan dus wel, maar oncologen zeggen toch vaak dat het meer tijd vergt om weer te herstellen. Het heeft ook met je eigen weerstand te maken.

Kees braam

Webmaster www.kanker-actueel.nl