bestraling

• sandra (zusje van jolanda)

BBBBBBBBBBBBBBRrrrrrrrrrrrrrrrrrrr nouw denk je dat je alles hebt gehad nee hoor het ergste krijg je nog gisteren met pa naar het ziekenhuis gegaan voor een gesprek en een masker te laten maken ik ben er de hele dag kapot van geweest.

PPPPPPPPPFffffffffffffffffffff wat erg zeg mijn pa kon geen adem halen bij het liggen op zijn rug hij heeft het meerder malen geprobeerd maar het lukt hem niet .

DE arts erbij gehaald hij moest gaan liggen pa had niets te willen ik had het niet meer mijn zus jo die was al weggegaan uit de kamer om te bellen naar huis voor d zaak maar goed ik bleef dus achter, pa huilde op een gegeven ognblik hij had het echt benouwd hij kreeg domweg geen lucht. toen mocht hij zich aankleden.

Hij moet aanstaande donderdag weer terugkomen om het masker te laten maken , maar wat nu als het niet lukt? Dan komen er weer uitzaaiingen en gaat hij dood. bha heeft iemand van jullie dit ook gehad en zo ja wat kan je doen om toch lucht te krijgen als je op je rug licht alvast bedankt en gr radelose sandra

• mariellelips

hoi!

ik herken heel erg wat je zegt! ik heb ook een masker gehad, vond het ding maken een verschrikking… voor de rest stelt het nix voor.

Ook ik moest m'n mond sluiten.. echter ik had ontzettend last van m'n verstandskies waardoor ik m'n mond amper dicht kon krijgen… dat vertikte ik dus ook gewoon..

laat m proberen om z'n mond een klein beetje open te laten, net zoals wanneer je wel ns in de verte zit te staren je mond een beetje op is gevalle… zodat net je kiezen niet op elkaar staan.. dat helpt enigzins.. want dan kan je nog net via je mond ademen…

dan nog is het geen pretje hoor… ik heb me ontzettend moeten tegenhouden om niet verschrikkelijk in paniek te raken… en niet te gaan hyperventileren

aangezien jullie er blijkbaar bij waren, blijf tegen m praten… en wel zo dat hij geen antwoord hoeft te geven want ook dat is frustrerend…

de tweede keer zal misschien nog moeilijker zijn.. vanwege de beroerde eerste herinnering.. maar hou vol…

naderhand met het bestralen is ht masker hard en ben je er enigzins aan gewend en hoef je m maar heel kort op….

bij de bestraling zijn de mensen ook vriendelijker kan ik me herinnneren… ik vond ze bji het masker maken niet echt patientvriendelijk….. zeg maar gerust; ze keken niet echt naar me om…

(ik ben leerling verpleegkundige dus ik lette er wel wat op..)

Heel veel sterkte allemaal.

gr Marielle (19)

• sandra

Heel fijn dat je hebt gereageerd maar dat is het hem juist hij moet zijn mond open houden hij krijgt zelfs iets om zijn mond open te houden en daar krijgt hij het benouwd van vreselijk maar goed het moet toch iniedergeval dank jemariellelips schreef:

>

> hoi!

> ik herken heel erg wat je zegt! ik heb ook een masker gehad,

> vond het ding maken een verschrikking… voor de rest stelt

> het nix voor.

> Ook ik moest m'n mond sluiten.. echter ik had ontzettend last

> van m'n verstandskies waardoor ik m'n mond amper dicht kon

> krijgen… dat vertikte ik dus ook gewoon..

> laat m proberen om z'n mond een klein beetje open te laten,

> net zoals wanneer je wel ns in de verte zit te staren je mond

> een beetje op is gevalle… zodat net je kiezen niet op

> elkaar staan.. dat helpt enigzins.. want dan kan je nog net

> via je mond ademen…

> dan nog is het geen pretje hoor… ik heb me ontzettend

> moeten tegenhouden om niet verschrikkelijk in paniek te

> raken… en niet te gaan hyperventileren

> aangezien jullie er blijkbaar bij waren, blijf tegen m

> praten… en wel zo dat hij geen antwoord hoeft te geven want

> ook dat is frustrerend…

> de tweede keer zal misschien nog moeilijker zijn.. vanwege de

> beroerde eerste herinnering.. maar hou vol…

>

> naderhand met het bestralen is ht masker hard en ben je er

> enigzins aan gewend en hoef je m maar heel kort op….

> bij de bestraling zijn de mensen ook vriendelijker kan ik me

> herinnneren… ik vond ze bji het masker maken niet echt

> patientvriendelijk….. zeg maar gerust; ze keken niet echt

> naar me om…

> (ik ben leerling verpleegkundige dus ik lette er wel wat op..)

>

> Heel veel sterkte allemaal.

> gr Marielle (19)

• joyce

hoi,

ik heb ook een masker, en ook zo'n mondsprijder het is even zoeken naar hoe je moet ademhalen maar bij hielp het heel erg door gewoon door mn neus te ademhalen.

En niet gaan denken dat je moeilijk kan ademhalen want dan krijg je het inderdaad erg benauwd.

Veel succes,

Groetjes Joyce(18)

• coby

Lieve Sandra en Jolanda,

ik weet niet in welk ziekenhuis jullie vader loopt voor zijn bestraling .

John loopt in het U.M.C in Utrecht en heeft voor de laatste keer ook een masker moeten laten maken deze wordt ook nog eens vastgemaakt aan het bed waar je op ligt dus je kan geen kant op met je gezicht je kan alleen maar je ogen bewegen.vraag aan de behandelende arts anders een klein kussentje voor je vader of vraag of het bed iets schuin mag.

een bestraling is op zich al niet zo'n fijne behandeling en als je dan ook nog eens moet gaan liggen op je rug terwijl je het benauwt hebt is dus helemaal geen pretje.

praat met de behandelende arts ( radioloog ) hierover.ik weet zeker dat zei altijd open staan voor evt.sugestie"s.

groetjes en sterkte.

veel liefs Coby.

• sandra (zusje van jolanda)

Liefe coby

Mijn pa is ook in het UMC geopereerd maar voor die bestraling moet hij hier in Enschede naar het ziekenhuis , maar als je niet op je rug kunt gaan liggen dan houd het op toch? pppppffff tuurlijk hij is ook wel bang en raakt natuurlijk in paniek

Die Radioloog was niet voor reden vatbaar waardoor mijn pa heel erg emotioneel werd, het liefs gaan we ook naar het UMC maar zie je onz al 6 weken op en neer gaan?nee er moet gewoon een andere oplossing voor komen waar wat? ik weet het niet we moeten maar wachten tot donderdag iniedergeval dank je wel voor je begrip gr sandra

• peet

iemand een gevoel van geruststelling geven is vaak al genoeg…waarom zou je het de artsen laten doen terwijl je het heel goed zelf kunt…haal eruit wat er in jezelf zit dat is wat jullie meer nodig hebben dan een goed woordje van de dokter…

pak de volgende keer de hand van je pa en trek jullie er samen doorheen en laat je niet afleiden van wat de doktoren willen of in dit geval boos of gepikeerd zijn…

en misschien lukt het deze keer niet maar weet als je je hier door heen sleept de volgende keer beter afgaat…

• Tonia

Mijn schoonmoeder is 80 en heeft borstkanker . Ze moet ook bestraalt worden na een borstbesparende operatie. Zij moet dan voor 25 behandelingen naar het ziekenhuis wat 25 km. verder ligt. Ook wij zitten met het probleem van het vervoer. Zij is vreselijk moe . Wat ik mij nu afvraag is het masker waar jullie het over hebben. Is dat standaard bij bestralen? Zoja, wat is daar dan de bedoeling van.

Ik wens jullie veel sterkte de komende tijd.peet schreef:

>

> iemand een gevoel van geruststelling geven is vaak al

> genoeg…waarom zou je het de artsen laten doen terwijl je

> het heel goed zelf kunt…haal eruit wat er in jezelf zit dat

> is wat jullie meer nodig hebben dan een goed woordje van de

> dokter…

> pak de volgende keer de hand van je pa en trek jullie er

> samen doorheen en laat je niet afleiden van wat de doktoren

> willen of in dit geval boos of gepikeerd zijn…

> en misschien lukt het deze keer niet maar weet als je je hier

> door heen sleept de volgende keer beter afgaat…

• zwany

Hai Tonia,

bij borstkanker krijg je geen masker tijdens de bestraling, er wordt wel een mal met metalen platen gemaakt waardoor bepaalde organen beschermd worden tegen de radioaktieve stralen, maar daar heb je bij borstkanker geen last van , dat wordt als een plaat in het apparaat geschoven, De apparatuur draait om je heen , wel moet je stil gedurende een paar minuten blijven liggen in een bepaalde houding, meestal met je arm omhoog ( bij borstkanker) Zowel de onder als de bovenkant wordt dan bestraald. Vraag of je een keer mee mag dan kun je zien hoe het gaat, Toen ik bestraald werd nu ruim drie jaar terug zijn mijn kinderen en man ook allemaal meegeweest en konden zich een voorstelling maken wat dat was. Ook ik moest iedere dag met de taxi naar het AMC voor de bestraling en dat is vanuit Almere ook al gauw 25 minuten, en vaak veel langer door de files, dat is heel vervelend maar je moet zoveel mogelijk proberen om er een uitstapje van te maken, regelmatig iemand meenemen en lekker een kopje koffie na die tijd gaan drinken na afloop,als ze dit lichamelijk aan kan .De verzekering betaald de taxi maar moet je via de huisarts wel aanvragen, er is wel een eenmalige bijdragen van ongeveer f 150,00 Je moet bijna altijd een hele tijd wachten voor de taxi voor de terugreis er is. Sterkte ermee en als je nog vragen hebt dan kan je me altijd mailen ZwanyTonia schreef:

>

> Mijn schoonmoeder is 80 en heeft borstkanker . Ze moet ook

> bestraalt worden na een borstbesparende operatie. Zij moet

> dan voor 25 behandelingen naar het ziekenhuis wat 25 km.

> verder ligt. Ook wij zitten met het probleem van het vervoer.

> Zij is vreselijk moe . Wat ik mij nu afvraag is het masker

> waar jullie het over hebben. Is dat standaard bij bestralen?

> Zoja, wat is daar dan de bedoeling van.

> Ik wens jullie veel sterkte de komende tijd.peet schreef:

> >

> > iemand een gevoel van geruststelling geven is vaak al

> > genoeg…waarom zou je het de artsen laten doen terwijl je

> > het heel goed zelf kunt…haal eruit wat er in jezelf zit dat

> > is wat jullie meer nodig hebben dan een goed woordje van de

> > dokter…

> > pak de volgende keer de hand van je pa en trek jullie er

> > samen doorheen en laat je niet afleiden van wat de doktoren

> > willen of in dit geval boos of gepikeerd zijn…

> > en misschien lukt het deze keer niet maar weet als je je hier

> > door heen sleept de volgende keer beter afgaat…

• Tonia

Hoi Zwany,

Bedankt voor je snelle reactie. Ik ben daar heel blij mee en mijn man ook.

Toevallig komen wij ook uit Almere en mijn schoonmoeder moet ook naar het AMC. Het geeft voor ons dus een duidelijk beeld van hetgeen mijn schoonmoeder te wachten staat.

Wij hebben grote angst voor die periode omdat zij heel erg moe is en op geen enkele manier aangeeft dat zij bereid is te vechten. Ze laat het allemaal heel gelaten over zich heen komen. Toch vinden wij dat zij de beslissing zelf moet nemen wat betreft de behandeling. Daarom hebben wij de huisarts ingeschakeld om met haar te praten.

De chirurg van het Flevo was heel duidelijk in zijn mening. Het was hem om het even. Zowel borstbesparend als amputatie is voor hem routine. Ook een gesprek met de oncologieverpleegkundige had geen zin. Alles wat zij vertelde stond ook in de folders.

Zij vertelde mijn schoonmoeder dat ze begreep dat het voor haar moeilijk was dingen uit handen te moeten geven. Maar het probleem is juist dat zij zelf helemaal niets doet of wil doen. Het enige dat ze doet is liggen in bed of op de bank. Zelfs het verzorgen van haar eigen lichaam doet ze niet. Ik hoop dat we door haar uit te leggen hoe het in z'n werk gaat kunnen bereiken dat ze een beetje vechtlust krijgt.

groetjes en nogmaals bedankt

Tonia