haardonatie

• marloes

hai,

Ik ben een gezonde meid van 21 jaar en ik maak me erg veel zorgen.Ik heb mensen om me heen zien sterven aan kanker en heb me altijd iets,naar mijn idee, toch wel triviaals afgevraagd;

Als mensen, na hun chemo of bestraling, hun haar kwijt raken,is er dan een instantie waar ze bij terecht kunnen voor een pruik, of iets dergelijks?Ik heb namelijk nooit het lef gehad om het die mensen zelf te vragen en op een gegeven moment denk je er niet meer aan.Regelmatig maken wij er thuis grapjes over (“oh, dan scheer ik toch mijn kop kaal”) maar ik ben eigenlijk toch wel benieuwd of er zo'n instantie bestaat. Kan iemand mij misschien iets meer vertellen, alsjeblieft?!

Alvast bedankt!

• een kapper

Beste Marloes,

Er zijn bestaan zeker zaken die pruiken verkopen.

En tegenwoordig zijn ze niet bijna meer van echt haar te onderscheiden.

Gelukkig.

• mariellelips

hoi Marloes,

zodra bekend word dat je chemo krijgt, krijg je vrij snel het adres van een kapsalon, of haarboetiek mee, waar je heen kan voor een pruik. Dit doe je dan als je je haar nog hebt, zodat de kapster weet hoe je eruitzag.. vooral als je eenzelfde pruik wilt als je haren op dat moment zijn. Die pruik houd ze vast totdat je beslist dat je m wilt. Dan maakt ze m op maat voor je. Meestal als je haren gaan uitvallen.

Maar een pruik kost ontzettend duur. Voor een pruik met middellang haar, van kunst haren, betaal je zo'n 1100 gulden . Dat kostte de mijne;) Echter wil je echt haar, dan ben je nog veel meer kwijt. Maar echt haar draagt niet fijn.. dat is erg zwaar, dus dat raadden ze vaak af.

Gelukkig krijg je de helft van het geld terug van de ziekenfonds als je redelijk verzekerd bent…

Maar al met al; kaalscheren is goedkoper.. maar dat heb ik niet gedaan.. de pruik heb ik trouwens maar een paar x gedragen.. zonde.. maarja die paar haren die ik had, daar moest iedereen maar ff aan wennen….

gr Marielle

• joyce

hoi,

Ook ik ben kaal geworden na mijn eerste chemo kuur, er bestaan inderdaad “winkels” met pruiken maar het is zo jammer dat veel pruiken meer voor oudere mensen zijn, zelf ben ik namelijk 17 en veel pruiken zijn grijs van kleur en meer een model voor ouderen, na veel passen heb ik uiteindelijk een hele mooie pruik weten te vinden, gelukkig.

groetjes joyce

• kobie

ik wil even kwijt dat er best mooie pruiken te koop zijn maar het blijft vreemd

andere zeggen :niet van echt te onderscheiden maar het is toch niet van jezelf.

vlak voor mijn tweede chemokuur heb ik een vriendin mij kaal laten scheren,

we hebben ondanks alles toch wel gelachen.

ik heb mijn pruik 2 keer op gehad ik vond het een onding zweten en jeuken,ik had ook van die doekjes heb ik ook nog een paar keer op gehad maar uiteindelijk

ben ik gewoon de rest van de tijd KAAL verder gegaan,ik was toch ziek.

en nu heb ik stekels leuk hoor lekker wat gel erin hardstikke hip

groetjes kobie

• monie

Hoi

Ik heb een mooie rode pruik, zit verschrikkelijk

Maar ik zou niet zonder kunnen….ik loop in huis zonder pruik, maar 1 stap buiten de deur en ik moet hem op.

Het idee dat iedereen aan me ziet dat ik ziek ben ….jakkie

De meeste mensen zien niet eens dat ik een pruik heb en behandelen me daardoor als een gezond mens heerlijk

Groetjes Mo