HELP MIJ: info chemo B.E.P/ zaadbalkanker

• Annie-nym

Lieve mensen,

NIET IK, maar mijn vriend heeft zaadbalkanker. En hij heeft nu een tumor in zijn lymfeklier. Hij is 26 jaar en heeft van de 3 chemokuren B.E.P., al een achter de rug. Hij is nu een beetje duizelig en een beetje vermoeid. Zijn haren heeft hij gelukkig nog.

Toen hij vorige week en dagopname had, kreeg hij 's avonds ineens last van zijn slokdarm, kon moeilijk ademhalen enz. Paar uren erna koorts en over geven . Bij de EHBO deden ze alof ie zich had aangesteld, ze zeiden: Hadden ze u hier niet voor gewaarschuwd. Echt voor schut om te horen. Maar ja, wij waren bang voor een infectie of iets dergelijks.

Anyway, volgende week begint hij met zijn tweede kuur. Nu wil ik jullie advies vragen of jullie nog tips hebben bij bijvoorbeeld, de zweertjes op je tong door de chemo. Of extra vitamines die je het beste kan nemen voor je weerstand. Misschien een bepaalde situatie waar ik me op moet voorbereiden, maar vooral hoe ik het beste mijn vriend kan opvangen of helpen, als er weer iets gebeurd. Alle tips zijn welkom. Misschien ook andere jongens die dezelfde diagnose hebben gekregen of ook een B.E.P. kuur hebben gehad.

Please help me, ik hou zoveel van mijn vriend…

Annie-nym

• Zwany Bosch

Hai Annie -nym

Allereerst een goed en hopelijk dadelijk gezond 2002, Het is nooit raar om met klachten naar de EHBO te gaan , als je je ongerust maakt is dat het enige wat je kunt doen, en lang niet iedereen heeft tijdens de chemo last van koorts en overgeven en moeilijk ademhalen !! De tip die ik heb voor zweertjes in je mond (Tenminste dat heeft mij heel goed geholpen) dat is poetsen en je mond spoelen met paradontax tandpasta ,Verder is het belangrijk dat hij veel heel veel drinkt en als hij het kan goed eet. Ik heb wel andere chemo gehad maar volgens mij maakt dat niet uit.Ik denk dat je je vriend het beste op kan vangen door goed te luisteren naar je vriend , er voor hem te zijn wanneer hij je nodig heeft .Heel veel sterkte de komende tijd , samen komen jullie er vast goed doorheen !

groetjes Zwany

Annie-nym schreef:

>

> Lieve mensen,

>

> NIET IK, maar mijn vriend heeft zaadbalkanker. En hij heeft

> nu een tumor in zijn lymfeklier. Hij is 26 jaar en heeft van

> de 3 chemokuren B.E.P., al een achter de rug. Hij is nu een

> beetje duizelig en een beetje vermoeid. Zijn haren heeft hij

> gelukkig nog.

> Toen hij vorige week en dagopname had, kreeg hij 's avonds

> ineens last van zijn slokdarm, kon moeilijk ademhalen enz.

> Paar uren erna koorts en over geven . Bij de EHBO deden ze

> alof ie zich had aangesteld, ze zeiden: Hadden ze u hier

> niet voor gewaarschuwd. Echt voor schut om te horen. Maar ja,

> wij waren bang voor een infectie of iets dergelijks.

> Anyway, volgende week begint hij met zijn tweede kuur. Nu wil

> ik jullie advies vragen of jullie nog tips hebben bij

> bijvoorbeeld, de zweertjes op je tong door de chemo. Of extra

> vitamines die je het beste kan nemen voor je weerstand.

> Misschien een bepaalde situatie waar ik me op moet

> voorbereiden, maar vooral hoe ik het beste mijn vriend kan

> opvangen of helpen, als er weer iets gebeurd. Alle tips zijn

> welkom. Misschien ook andere jongens die dezelfde diagnose

> hebben gekregen of ook een B.E.P. kuur hebben gehad.

>

> Please help me, ik hou zoveel van mijn vriend…

>

> Annie-nym

• mariellelips@hotmail.com

hoi ,

tegen die zweertjes… ik weet niet of hij een langlopende chemo krijgt, bij mij zat de chemo er namelijk met 20 minuten in, maar als het niet lang duurt, dan kun je proberen om door op dat moment ijs in de mond te houden en de mond constant koel te houden, voorkomen dat er doordat de bloedvaatjes in de mond krimpen, voorkomen dat er minder chemo die kant op gaat. Hierdoor zul je minder last krjigen van blaasjes en zweertjes. Ook naderhand bij pijn, ijs… dat kan goed helpen

gr Marielle

• Annie-nym

Hartstikke bedankt voor je tip.

Maar nog een vraagje: die paradontax tandpasta, is dat een speciale tandpasta? en kan je die gewoon overal kopen of moet je daar een receptje van krijgen.

Waar heb jij trouwens chemo voor gehad of wordt je nog behandeld? (als je het niet erg vind om erover te praten)

Verder, als je nog nuttige tips te binnen schiet, hoor ik deze graag. toch wel handig zo'n website. Ik hoop snel weer wat te horen.

alvast hartstikke bedankt voor je tip!!!

Groetjes,

Annie

• Annie-nym

Marielle,

helaas heeft hij een langdurige kuur. 3 kuren van 5 dagen , en tussentijds twee dagopnamen. Tijdens de vijfdaagse kuur durt de chemo 5 uren. tijdens de dagopname duurt het een hal uurtje, dan kan ie het natuurlijk wel proberen met een ijsblokje in zijn mond.

Harstikke bedankt voor de tip. Heeft het bij jou goed geholpen?

Ik zal het zeker bij mijn vriend uitproberen. Hoop dat het helpt.

Wanneer je nog iets te binnen schiet. Mail dan snel.

alvast hartstikke bedankt.

groetjes,

Annie

• june

ik heb geen ervaring met zaadbalkanker maar mijn dochtertje heeft kanker gehad en is helaas overleden maar ik weet wel dat je met koorts geen risico moet nemen.Dus laat je niet wegsturen door een ziekenhuis een infectie kan je nekken.En laat ze maar lekker uitzoeken waar de koorts vandaan komen en al kijken ze voor niets nou en !het is jou (je vriend dus)lichaam en je hebt er maar een en wees er zuinig op.Bij mondslijmvlies ontsteking veel poetsen wel 6 tot 8 keer per dag en mondspoeling heeft bij mijn dochtertje altijd goed geholpen en lippen veel invetten met vaseline.heel veel sterkt

(ik weet natuurlijk niet of dit ook helpt bij een volwassen iemand maar niet geschoten altijd mis)

• annie-nym

June,

Hartstikke bedankt voor je reactie. Spijtig om te horen dat je dochter het niet heeft gered, en dan al op zo'n jonge leeftijd. Ik zal zeker je tips uitproberen. Ik waardeer het echt heel erg als mensen met tips aankomen. Alle kleine tips kunnen het hele proces net iets verdraagzamer maken.

We zijn gedurende dit proces heel positief en proberen nog van alle leuke dingen te genieten. Nu het nog kan.

dus nogmaals hartelijk bedankt.. het betekend echt veel voor me.

Groetjes,

Annie

• june

Natuurlijk moet je genieten en zeker positief blijven waarom ook niet er zijn er genoeg die het gelukkig wel redden .Wij hebben ondanks we wisten dat het niet goed zou aflopen zoveel leuke dingen kunnen doen en daar kijken we met plezier op terug .

• Djee

Hallo hier even een reactie van mij, mijn man feeft een tumor in zijn rechterlong met uitzaai naar de lymphklieren en sinds gisteren weten wij ook naar zijn hersenen.

Hij heeft een behandeling gehad van 24 chemo en bestralingen, maar na 17 chemo behandelingen zijn ze daar gisteren mee gestopt omdat hij te ziek was.

maar op de tandpasta terug te komen, bij de eerste chemo behandelingen van mijn man zat er een andere groep mensen die aan een experiment meededen van het Verbeeten inst. in Tilburg van tandpasta met aloe-vera die heb ik dus ook gekocht voor mijn man en hij heeft geen last gehad van zijn mond het is tekoop in een reform zaak veel succes en houd moed