Operatie Wertheim bij baarmoederkanker

• Angelien

Wie kan mij vertellen wat zo'n operatie inhoud en hoe groot die ingreep is en wat er wel of niet word weg gehaald, en eventuele na behandelingen??

Alvast bedankt, groetjes Angelien.

• Judith

Beste Angelien, zoals eerder aangegeven heb ik de operatie in oktober ondergaan.

Baarmoeder, lymfklieren in het kleine bekken en steunweefsel rondom de baarmoeder, en het bovenste stukje van de vagina, grote operatie, welke mij zeer is tegengevallen, tegen mij vertelden ze , dat totaal herstel ong 3mnd zou bedragen, nou dat klopt wel, ik ben nu met medische fitness bezig, sinds 1 week.

en het gaat nu een stuk beter, het sporten en de inspanning doen mij zowel lichaamlijk en geestelijk goed (als je lange tijd liggend volgeltjes hebt geteld.)

groetjes judith.

• Judith

Beste Angelien, af en toe snap ik nog niets van mailen, excuses hiervoor.

nog even reageren op jou mail:

ik had pap 3A, daarna heb ik een kolposcopie gehad, waarbij ze een viertal biopten uit de baarmoedermond genomen hebben. vanwege de groote van de

bioten deden ze dit onder verdoving. Binnen een week kreeg ik de uitslag van de

biopten te horen via de gynaecoloog.:baarmoederhalskanker.

ik werd doorverwezen naar het academisch ziekenhuis AZM, waar ik de volgende

dag terecht kon. Daarna ging alles heel erg snel.

Judith

• Angelien

Ik snap dus helemaal niks van dat PAP gedoe. Ik heb wel begrepen hoe hoger de pap, des te meer kwade cellen er zitten?? Ofzo?

Maar hoe kan het dan dat ze bij sommigen bij PAP 3a al iets weg halen en bij PAP4 lang niet altijd?

Ik vind het allemaal zo wazig! Wat zal mij nu te wachten staan? Want ik zit in PAP4!

Nouja , komt misschien het omdat ik blond ben hoor ( :-) )ik weet het niet, maar daar snap ik de ballen niet van. Sorry voor mijn taal gebruik :-)

Misschien dat jij me daar wat over vertellen kan?

In elk geval wederom weer bedankt voor je berichtje.

Ik hoop snel weer wat van je te horen.

Groetjes Angelien.

• Judith

Beste Angelien, wacht eerst maar de uitstlag van de gynaecoloog af in januari.

Uit mijn verhaal blijkt maar weer dat een PAP uitslag niet allesbepalend is of er

(en in welke mate) sprake is van baarmoederhalskanker. Het kan zijn dat er bij

jou geen sprake is van baarmoederhalskanker (ik met mijn PAP 3A en toch baarmoederhalskanker was een uitzondering !!!!!!)

groetjes Judith

• rijanne

Hoi Angelien

Aan jou en al degenen die dit lezen alle goeds voor het komende jaar, ook voor degenen die rondom jullie staan.

Ik wilde nog even reageren op de verschillende pap uitslagen. Wanneer je kijkt op http://europe.obgyn.net/nederland…/uitstrijkje.baarmoederhals.ht

zie je op pagina 5 op een heldere manier de verschillende pap-uitslagen uitgelegd.

Op pagina 8 zie je de onderverdeling van de uitslagen bij een weefselonderzoek en de uitleg over CIN I t/m 3.

Blijft natuurlijk een papieren uitleg. Helaas zijn er toch zo'n 500 vrouwen per jaar met baarmoederhalskanker, maar toch genoeg vrouwen die geopereerd kunnen worden of een andere behandeling krijgen. Toch zit jij nog in de voorfase, wel een spannende en emotionele tijd. Toch is afwachten het enige wat je kunt doen, neem wel iemand mee bij elk bezoek. Een paar steunende armen is altijd heerlijk en een ander stelt misschien andere vragen dan jij.

Ik wens je veel sterkte

m.vr.gr. Rijanne

• Angelien

Heel erg bedankt voor je reactie en voor die link.

Ik wens jou ook een heel gelukkig nieuwjaar toe, in alle goeie gezondheid natuurlijk.

Nogmaals bedankt

Groetjes Angelien.

• Marja

Hallo allemaal,

Ook ik heb een wertheim operatie achter de rug (inmiddels 3 jaar geleden). Een hele klus.

Inmiddels organiseer ik lotgenotenbijeenkomsten voor vrouwen met gynacologische kanker, belangstelling??? mail me of vraag in het ziekenhuis naar informatie over de Stichting Olijf.

Ook via www.kankerpatient.nl

Succes met alles.(delen en praten met lotgenoten helpt!!!)

Groet MarjaAngelien schreef:

>

> Heel erg bedankt voor je reactie en voor die link.

> Ik wens jou ook een heel gelukkig nieuwjaar toe, in alle

> goeie gezondheid natuurlijk.

> Nogmaals bedankt

>

>

> Groetjes Angelien.

• rijanne

Hoi Angelien

Al een paar dagen denk ik veel aan je, hoe de uitslag was.

Ik hoop nog steeds voor je dat het is meegevallen. Als het te moelijk voor je is kun je mij ook prive emailen en wel onder rijanne2002@hotmail.com

Veel sterkte

Rijanne