(Erfelijke) borstkanker en evt. zwangerschap

• Hester

Tien jaar geleden heb ik (toen 26 jaar) een borstbesparende operatie + okseltoilet, bestralingen en chemotherapie ondergaan. Tot nu toe zijn alle controles goed.

Door mijn arts werd ik gewezen op het eventueel erfelijk zijn van de borstkanker.

Graag wil ik reacties van vrouwen die:

- gekozen hebben om wel/niet het erfelijksonderzoek te doen en de gevolgen

daarvan

- graag zwanger wilden worden en daarom het erfelijkheidsonderzoek wel/niet

gedaan hebben en de gevolgen daarvan

Alvast bedankt.

Hester

• Annemieke

Hoi Hester, toevallig zijn mijn zus en ik vorige maand in het AMC geweest op de afdeling klinische genetica.

Wij zaten al een jaar in dubio: moeten we wel of moeten we niet. Op aanraden van onze huisartsen hebben we een afspraak gemaakt. We zijn op gesprek geweest en dat heeft voor ons heel veel duidelijk gemaakt. Er wordt een stamboom gemaakt van de hele familie waarin alle soorten kanker uitgelicht worden. Daarin werdt in ons geval al heel veel duidelijk, kanker komt bij ons in de familie vrijwel altijd op latere leeftijd voor. Het borstkanker gen komt in 3 vormen voor, een hele agressieve die zich op jonge leeftijd openbaart en die dus vaak voorkomt in de familie, dan 1 die vooral op latere leeftijd voorkomt en die waarschijnlijk dan in onze familie voorkomt, en dan nog 1, weet even niet meer welke dat is, heb me meer op die andere geconcentreert. Wij hoeven niet bang te zijn dat wij het gen bij ons dragen dat zich op jonge leeftijd openbaart, wij hebben wat dat betreft niet meer kans dan ieder ander.

Wat wij nu moeten doen is alle familieleden met kanker of de kinderen daarvan toestemming laten geven dat de medische gegevens vrijkomen. Wij vinden dat erg moeilijk, wij hebben met de helft van de familie geen contact, en wij hebben dus besloten om te stoppen met verder onderzoek. We hoeven voor nu ons geen zorgen te maken en hopen dat de medische wetenschap over 20 jaar weer een heel stuk verder is (wij zijn allebei in de dertig).

Ik wens je heel veel sterkte, wil je meer weten mag je ook prive mailen: roolvink@quicknet.nl

• Lizzi

Hoi Hester,

Ik heb een dik half jaar geleden een erfelijkheids onderzoek laten doen, (ben nu 29) ik heb hier o.a. voor gekozen omdat ik niet graag in onzekerheid zit als ik hier een onderzoek naar kan laten doen, dit heeft wel als gevolg voor mij (ik heb het brca1 gen) dat ik heb besloten geen kinderen meer te willen (ik heb nu een zoontje van 2) en dat ik preventief mijn borsten en eierstokken wil laten verwijderen. Ik heb er 3 jaar geleden al rekening mee gehouden dat ik rond mijn 30ste moest laten verwijderen en heb er dus toen meteen werk van gemaakt (en gelukkig meteen gelukt om zwanger te worden gelukkig!) O.a. omdat ik als ik nog een kindje wil het geen borstvoeding kan/mag geven (geen goede controle, of ze zijn al verwijderd) hebben we besloten het zeker bij 1 kindje te laten.

Ik wens je veel wijsheid bij het maken van de moeilijke beslissing om ook een erfelijkheids onderzoek te laten doen en het wel of niet zwanger worden.

Let wel! als jij erfelijk belast bent en je krijg een kindje is het 50% kans dat je het doorgeeft.

groetjes Lizzi