Altijd moe

• Marieke

Beste mensen, lotgenoten,

Ik word er gek van! 6 jaar geleden geopereerd aan kanker,

nabestraald en helemaal genezen.

Toch nog iedere dag moe, moe en nog eens moe. Ik ga door (zware fulltime baan) maar heb af en toe zin om bij de pakken te gaan neerzitten. Weekends heb ik nodig om “bij te slapen”.

Kan heel lichtgeraakt zijn omdat ik me nooit echt fit voel.

Wat doen andere (ex) kanker patienten eraan?

Groeten Marieke

• Roberto

Jeetje das niet best na 6 jaar.

Ik kan het niet echt na vertellen, maar mijn moeder heeft helaas kanker gehad wat niet goed is afgelopen, maar ik zou echt verderniet weten wat ik ermee aan moet ik probeer mensen altijd zoveel mogenlijk te steunen.

Ik sta altijd achter je ook al ken ik je niet. Veel sterkte en geef nooit op.

Groetjes van mij…

• Rica

Hallo Marieke,

Ik ben geen lotgenoot in de zuiverste zin, want ikzelf heb geen kanker ofzo gehad, maar mijn (pleeg)moeder wel, vandaar dat ik iets meer let op dit soort onderwerpen.

Vermoeidheid na kanker-therapie is een vrij nieuw verschijnsel. Dat wil zeggen ‘geaccepteerd’ verschijnsel. Bij heel veel mensen die een bestraling of chemokuur hebben ondergaan blijft jaren later (10 jaar is echt geen uitzondering) extreme vermoeidheid.

Ik weet dat men nu pas deze soort bijwerkingen bij de voors en tegens van sommige behandelingen gaat betrekken.

In de reguliere geneeskunde zal niet veel verder komen dan het advies: gezond gaan leven… iets dat jezelf natuurlijk ook begrijpt.

Vanuit de alternatieve hoek ben ik eigenlijk alleen overtuigt van het gebruiken van extra vitamines.

De voornaamste zijn Vitamine B12 voor de ontgiftende werking en Vit C voor het versterken van de afweer. Vooral vit C mag je in grote hoeveelheden slikken (1000 mg per dag is heel gewoon).

Dit kan geen kwaad, en wie weet heb je er net zoveel baat bij als anderen zeggen (slik zelf standaard ook extra vit c vanwege een andere kwaal).

Hoe er mee om te gaan kan ik je niet zeggen aangezien ik je ervaring niet deel.

Ik zou je alleen kunnen zeggen om het proberen te accepteren als een bijwerking van je therapie en ziekte, zodat je er in ieder geval niet meer tegen hoeft te vechten (in geval dat het geval zou zijn) en je dit ook kunt inpassen in je planning van de dag.

Het is een algemeen verschijnsel en hoop dan ook dat anderen hun reacties willen geven.

Een energierijke dag toegewenst, Rica :-)

• Klaas-Jur

Hallo Marieke

Ik heb kanker sinds 1997 en heb mijn laatste ingreep in het Antonie van Leeuwenhoek ziekenhuis gehad. Na de laatste ingreep op 12 januari 2000 heb ik nog een chemo-nabehandeling gehad van een half jaar. Op dit moment gaat het goed en ik ben al nog steeds schoon. Het is nog wel spannend want ik moet de scan van 6-9-2001 nog afwachten.

De vermoeidheid is ook bij mij een bekend verschijnsel, maar ik moet wel zeggen dat het met mij steeds beter gaat. Dat er een behoorlijke aanslag op ons lichaam is geweest dat moge duidelijk zijn, en dat moet je natuurlijk niet onderschatten.

Ik luister goed naar mijn lichaam en als ik een signaal opvang van vermoeiheid dan geef ik er daaraan toe. Nu kan ik dat op dit moment doen, omdat ik nog niet weer aan het werk ben. Naar mijn oude werkgever is niet mogelijk dus moet ik op zoek naar een andere baan. Op dit moment ben ik op zoek naar een partime baan, omdat ik weet dat ik geen volledige baan aankan.

Verder probeer ik zo gezond mogelijk te leven en te genieten van de mooie dingen in het leven. Ik was door de artsen in Groningen opgegeven, maar ik ben er nog en dat is het belangrijkste.

Mijn mening is dat je goed om je zelf moet denken en niet bij de pakken gaan neerzitten.

Vroeger had ik ook een zware fulltime baan, maar daar moet ik op dit moment niet aan denken. Ik wil een baan voor ± 20 uur per week en de toekomst zal het leren hoe het verder moet.

Mijn gezondheid ,en ik denk natuurlijk ook die van jou, is het belangrijkst.

Groetjes Klaas-Jur

Marieke schreef:

>

> Beste mensen, lotgenoten,

>

> Ik word er gek van! 6 jaar geleden geopereerd aan kanker,

> nabestraald en helemaal genezen.

>

> Toch nog iedere dag moe, moe en nog eens moe. Ik ga door

> (zware fulltime baan) maar heb af en toe zin om bij de pakken

> te gaan neerzitten. Weekends heb ik nodig om “bij te slapen”.

> Kan heel lichtgeraakt zijn omdat ik me nooit echt fit voel.

>

> Wat doen andere (ex) kanker patienten eraan?

>

> Groeten Marieke

• leni

ik zelf heb geen kanker maar min man wel die heeft botkanker ontstaan door prostat hij is nu stabiel maar heel gauw moe maar ik ken die moeheid niet dus wil meer weten?

• maupi C

hallo marieke

ik ben frank 32 jaar

12 nov 1996 kreeg ik de diagnose zaadbalkanker

toen na onderzoek bleek dat het uigezaaid was achter bij me nieren niet op me nieren maar bij me nieren

ik heb de chemokuur B.E.P gehad en ben tot nu toe gelukkig gezond MAAR de vermoeidheid pfffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffff

en dan tebedenken dat armstrong 3x na zijn behandelingen gewoon de tour de frans wint ???????????????????????? ja armstrong heb het zelfde als ik gehad of ik als hem .

ik heb vanaf me 11de tot me 26ste gevoetbalt ,niet op top nivou maar toch !!!!!!!!!!

ik denk dat ik het zelfde heb als jij ,altijd maar moe en als je niet moe bent doorgaan tot je de reactie vanzelf als een klap in je gezicht krijgt van vermoeid heid en dan die mensen die maar lullen je instelling daar legt het aan nou bull @!#$

ik zeg op mijn beurt als ik kijk naar armstrong{3X TOUR WINNER } dat het legt echt wel aan geld je genezing en zeker de nabehandeling laten ze je gewoon maar in een groot gaat vallen en als je geld heb wordt dat alles beter geregelt

ik ben na me en tijdens mij behandelingen gewoon door gewerkt en waaron |????

ik ben helemaal niet ziek geweest van me chemo

maar zou liever doodziek zijn geweest en nu gewoon weer kunnen leven als een 30 er en me niet voelen als een @!#$ van 50

ik weet niet waarom ik op je bericht schrijf maar me vriendin kwam met deze site en eigenlijk alleen jouw bericht of mailtje was herkenbaar dus meschien daarom ??

ik ben afgekeurt nu en dan val je weer in een gaat want echt niet dat er naar je omgeken wordt niet door het G A K of me pshyg .

maar goed weet nix meer hoop dat je wat aan me mailtje hebt en anders veel veel sucses en de groetjes !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

afz frank

• Annie-nym

Beste Frank,

Mijn vriend 26 jaar heeft ook balkanker en een uitzaaiing in zijn lymfeklier , liggende achter zijn buikholte. Ik weet dat hij nu ook bezig is met de chemo-kuur B.E.P. , die van hem bestaat uit 3 kuren van 5 dagen.

Ik hou ontzettend veel van hem en wil hem zo goed mogelijk opvangen. Heb jij a.u.b. nog tips voor mij , wat ik het beste kan doen als ie zich vermoeid of misselijk voelt?

Zijn eerste kuur heeft hij al achter de rug en is deze vrijwel goed doorlopen.

Wat staat hem nog te wachten?

help me a.u.b.

Bedankt,

Annie-nym