dikke darmkanker+leveruitzaaiingen

• Esther

Bij mijn vader is 6 weken geleden darmkanker ontdekt. Hij zou geopereerd worden maar toen ze hem open hadden gemaakt kwamen ze tot de ontdekking dat de tumor vast zat aan de twaalfvingerige darm en dat er 2 grote uitzaaiingen in de lever zaten. Er is alleen een omleiding gemaakt zodat de stoelgang goed blijft en verder is er niets gedaan. Er was geen behandelplan opgesteld omdat er toch niets meer aan te doen is. Aangezien mijn vader een zeer optimistisch man is wil hij er toch voor vechten, zodat de dokters op verzoek van mijn vader toch gestart zijn met een chemokuur. Alleen om de uitzaaiingen enigzins stabiel te houden zodat hij misschien nog wat langer kan leven.

Nou is mijn vraag: Heeft iemand misschien ervaring met deze vorm van kanker en weet iemand wat we kunnen verwachten in de toekomst.? Ik weet dat het niet positief is maar ik wil me graag kunnen voorbereiden op wat komen gaat. Alvast bedankt en veel sterkte voor alle mensen die moeten vechten tegen deze vreselijke ziekte. Esther.

• peet

weet er eigenlijk niet zoveel van maar een uitzaaiing is weinig aan te doen een bestraling of chemo is veelal pijnbestreiding of een uitstel om nog wat langer te leven en is dat het gene wat je vader wil,alles wat je kunt of mag ondernemen is moeilijk, een ding kan ik je meegeven geniet nog van de tijd die jullie hebben.Het genieten is misschien nog belangrijker dan de kuren heb het hier van verschillende kanten meegemaakt,verder heel veel sterkte voor de tijd die komen gaat.

• Yvonne Bosman-van der Helm

Lieve Esther,

Ik vind het zo erg van je papa! Waarom moet het nou bij de goeie mensen gebeuren dat ze kanker krijgen. Ik vind het zo erg oneerlijk!

Mijn vriendin is vorig jaar overleden aan leverkanker (ze werd 31 jaar oud, dronk nooit alcohol). Blijkt dat ze ook galwegenkanker heeft, en dit heeft fatale afloop.

Ze heeft 10 jaren lang leverkanker gehad en bij haar is 10 jaar geleden 60 procent van de lever weggehaald en is heel goed behandeld geweest bij de AMC in Amsterdam. Ze had goed kontakt met de professor. Ik weet de naam van de professor niet, maar je kan altijd bellen naar AMC, vraag gewoon naar de professor die Ankie de Baan (zo heet mijn vriendin) behandeld heeft.

Ankie kreeg later galwegenkanker plus ook longkanker (nooit gerookt).

Het is niet leuk allemaal. Ik en mijn man (mijn man heeft ook kanker, borstwerveltumoren) wensen jou sterkte toe en zeg tegen je papa dat hij niet de enige is en dat wij met onze gedachten ook aan jullie denken.

Vallen doe je alleen en opstaan doen we met zijn allen!

Kusje van Yvonne

• anita

Hoi Esther

Mijn vader heeft een alvleesklier kanker en is ook door het lichaam uit gezaait

hij was al te zwak om hem nog maar ergens mee te behandelen.

De kanker is ook helemaal uitgezaait, door het hele lichaam, dus ook op de plekken die je vader ook heb. Mijn vader weegt momenteel nog maar 52 kilo en valt alleen nog maar meer af. het enige wat doktoren nog doen is met morfine bestrijden voor de pijn. Hij heeft ook al twee zenuw blokades gehad maar die helpen ook al niet veel meer. Ik weet je zult alle informatie zoeken die je maar krijgen kunt maar dat is er niet. Ik hoop ook nog steeds op een wonder, maar het gaat elke dag slechter. De bloeddruk is al zo laag. En dat terwijl ze een maand geleden hadden gezecht toen ze het net ontdekten dat hij nog mischien een jaar kan leven. Zo als het nou gaat haalt hij de 3 maand nog niet eens.

Het leven is zo onredelijk. Maar geniet van alle mooie dagen die je met zijn allen heb.

Je zult het nog behoorlijk zwaar gaan krijgen. Ik zit er ook in, en geloof me het is hard vechten om er boven op te komen. Veel sterkte met je vader.

als je persoonlijk nog wat meer over alle veranderingen wilt weten en wat nog mischien komen kan mijn e mail adres is anita25@dolfijn.nl

veel sterkte deze aankomende tijd

veel liefs anita

• menno

Hallo Esther,

Ik begrijp dat je graag wil weten wat je te wachten staat in de toekomst, de arts zegt waarschijnlijk dat dat bij iedereen kan verschillen zodat je eigenlijk nog niks weet, en op internet vindt je nou net niet wat je wil weten.

Bij mijn schoonvader is 4 weken geleden vastgesteld dat hij longkanker heeft met uitzaaiing naar de lever en geen kans op genezing. Hij is nu bezig met zijn 2e chemokuur nadat hij de 1e redelijk goed heeft doorstaan. Wat vooral frustrerend is is dat je niet weet wat je te wachten staat, zelf leeft hij eigenlijk van week tot week en maar afwachten wat er op je af komt. Ik probeer al weken op internet te vinden wat ons te wachten staat maar vind eigenlijk niet veel. De arts heeft het over maanden, maar hoeveel dan ?? Natuurlijk is dat moeilijk te zeggen maar je hebt iets nodig om je aan vast te houden, onzekerheid maakt je ook gek.

Ik kan tot nu toe alleen maar zeggen, probeer in het ziekenhuis zoveel mogelijk aan de weet te komen ga praten met de arts of zijn assistente en probeer zoveel mogelijk bij je vader te zijn en vooral op goede dagen zoveel mogelijk leuke dingen te doen en hem op slechte dagen zoveel mogelijk bij te staan.

Groetjes en veel sterkte