Inmiddels is het 7,5 jaar geleden dat ik kanker bleek te hebben. Gelukkig ben ik (daarvan) inmiddels genezen verklaard, maar het zit me vaak wel dwars dat ik uiteindelijk zo slecht uit de behandeling ben gekomen. Als gevolg van een buikoperatie kreeg ik verklevingen, die al snel leidden tot een darmafsluiting (weer een operatie) en andere vervelende zaken (nog 2 operaties). Als gevolg van de bestralingen kreeg ik chronische ontstekingen in mijn darmen. Een ander gevolg is chronische pijn door de verklevingen. Ook vermoeidheid maakt nog steeds deel uit van mijn dagelijks leven. Ik kan hier af en toe zo vreselijk van balen. Dan krijg je te horen van mensen dat je blij moet zijn dat je nog leeft. Dat ben ik ook wel, maar moet ik dan altijd alleen maar blij zijn? Het valt wel op dat het altijd mensen zijn die zelf goed gezond zijn en nooit echt iets gemankeerd hebben. Als ik tegen iemand zeg, die daar naar vraagt, dat ik nog niet zo zeker weet of ik me nog een keer zou laten behandelen, vinden ze dat heel erg raar. Is dat nou echt zo vreemd? Is er iemand die dit gevoel kent, die ook zoveel van z'n oude leven is kwijtgeraakt? Ik ben nu 36 jaar en kan af en toe best een beetje wanhopig worden als ik er aan denkt dat ik op deze manier nog 50 jaar verder moet. Voor de goede orde, ik ben over het algemeen erg positief ingesteld en heb inmiddels andere invullingen van mijn leven gevonden waar ik veel voldoening in vind, maar zo af en toe kan ik erg terugverlangen naar een normaal leven voor iemand van mijn leven, zoals werken, een uitgebreider sociaal leven, gewoon die dingen kunnen doen die je wilt doen.
Ik moest dit gewoon even kwijt.
Marga