borstreconstructie

• Margreet

Vorig jaar in augustus ben ik een borst afgezet vanwege borstkanker. Gelukkig waren er geen uitzaiingen. Ik draag nu een opplakbare borstprothése en denk er over om een borstreconstructie te doen. Zijn er vrouwen die hier ervaring mee hebben ? Graag hoor ik hun reacties.

• Monique Peek

Hallo Margreet,

ik heb een vriendin die over 2 weken voor de laatste keer geopereerd gaat worden.

Eerder heeft zij al een operatie gehad. Er is toen iets ingebracht en diverse keren moest zij daarna langs het ziekenhuis, want beetje bij beetje werd het aangevuld om zo de huid op te rekken.

Ik zal je laten weten hoe het verder met haar gaat ná de operatie.

groeten, Monique

• Alida

Hallo, In `99 heb ik ook een borstamputatie gehad en vorig jaar november heb ik een nieuwe borst. het is een mooie borst geworden die is gecreeerd door een spier en een lap huid uit m`n rug.het enige waar ik heel veel last van heb is de strakke huid op m`n rug, maar ik voel me een stuk prettiger en ben blij dat ik het gedaan heb. Ik beveel je het dan ook aan om het te overwegen.

groetjes Alida

• kobie

hoi margreet ik zelf heb in maart een afspraak met de pl chirurg

ik zou wel willen weten hoe ver jij nu ben.

ik moet heel de weg nog afleggen en ben zeer benieuwd

groetjes kobie

• jannet

hallo margreet, Ik heb een reconstructie aan beide kanten ondergaan, inclusief een tepelreconstructie,deze worden op het moment ingekleurd d.m.v. een tatoeage.Bij mij is eerst de huid opgerekt d.m.v. expanders en daarna zijn de protheses geplaats. Ik heb er nog geen seconde spijt van gehad, en zou het zo weer doen. Ik heb foto,s vanaf het begin gemaakt, die je eventueel mag komen bekijken. Of heb je nog andere vragen mail dan . groetjes jannet.Margreet schreef:

>

> Vorig jaar in augustus ben ik een borst afgezet vanwege

> borstkanker. Gelukkig waren er geen uitzaiingen. Ik draag nu

> een opplakbare borstprothése en denk er over om een

> borstreconstructie te doen. Zijn er vrouwen die hier ervaring

> mee hebben ? Graag hoor ik hun reacties.

• Emmy van Leeuwen

Hallo,

ik ben ook aan het piekeren over wel of niet een reconstructie. Het zou kunnen,meteen tijdens de operatie (amputatie, over 3 weken). Ik hoor hele vreselijke verhalen over lekkende siliconen (ook uit het omhulsel van een watergevulde protese), met reumatische klachten als gevolg en over kappelvorming en over geinfecteerd water, dat in je lichaam komt. Een zogenaamd monoblock zou het minst erg zijn. De meeste klachten zouden pas na zo'n 6 tot 8 jaar optreden. Ik denk op dit moment dat ik het maar niet zal doen. Het lijkt me niks, als ik bij elk pijntje denk: dat komt door de protese. Morgen denk ik er misschien weer anders over. Wie heeft er nog informatie of een mening over dit probleem?

Emmy

• Arien Denissen

Hoi Margreet,

Vorige week is bij mij een borstreconstructie gedaan in het Antoni van Leeuwenhoekziekenhuis te Amsterdam m.b.v. eigen weefsel (buik).Alles lijkt prima geslaagd.

Mijn ervaringen (en de wond!) zijn dus nog erg vers. Als ik jou kan helpen met het bespreken van mijn ervaringen ben ik hiertoe altijd bereid. Ook ik heb me van te voren goed geinformeerd en heb deze voorbereiding als wezenlijk ervaren. Via het e-mail adres kun je in eerste instantie contact met me zoeken.

Met vriendelijke groet

Arien Denissen

• Ellen

Hallo Monique,

Mijn borst is op 22 augustus 2002 verwijderd en ik wil ook graag zo snel mogelijk een borstreconstructie. Hoe heeft je vriendin alles tot nu toe ervaren en zijn bij haar de okselklieren ook verwijderd ?

Groetjes Ellen

• Anita Pronk

Hallo Jannet,

Ik heb ook aan beide zijde een borstamputatie ondergaan, vanwege borstkanker. Sinds korst weet ik dat ik erfelijk belast ben en nu zijn ook mijn eierstokken verwijderd. Tijdens die operatie zijn expanders geplaatst, waarvan de linker eruit is gehaald wegens een abces. Nu is de rechter kant inmiddels gevuld, maar nog niet volledig en nu komt de expander door de borstspier heen en stopt de plastisch chirurg met vullen om verdere schade te beperken. Deze kant is overigens 5 jaar geleden bestraald en het was mij bekend dat huid en spieren zicht moeilijker op laten rekken. Nu wil hij over 3 weken de definitieve prothese plaatsen, maar ik ben bang dat ik hier ook last van ga krijgen.

Bij jou is het allemaal goed verlopen, waar ik voor jou heel blij om ben, want we hebben tenslotte al genoeg meegemaakt. Wat ik graag van jou wil weten is hoe je het verloop van het vullen hebt doorgemaakt. Ben jij bestraald voor borstkanker en hoe heeft die huid en spier het gehouden.

Alvast bedankt,

Anita Pronk

• Willy Tapilaha

Ik heb jouw bericht gelezen over borstreconstructie met eigen lichaamsweefsel en ben zeer benieuwd hoe het nu met je gaat. Zelf heb ik vorig jaar (sept.01) een amputatie gehad van mijn rechterborst. Vanmorgen heb ik een orienterend gesprek gehad met een plastisch chirurg van het ziekenhuis in Ede. Ik heb aangegeven dat ik de voorkeur geef aan de methode “diep flap” (vanuit je buik). De chirurg kan dit niet doen en verwijst mij door naar zijn collega in Maastricht, prof. Backs. Dit is wel erg ver van mijn huis. Nu lees ik dat jij in Amsterdam ook hetzelfde heb gehad. Kun je mij hierover meer informatie geven. Ik bedoel over de methode, hoe je in contact kan komen met de chirurg en de naam, of er een wachtlijst is, enz……