Borstkanker en IVF

• Monique Peek

Bijna 3 weken geleden ben ik geopereerd ivm borstkanker.

Chemo, bestralingen en Tamoxifen volgt nog.

Op een of andere manier ben ik ervan overtuigd dat bij mij de kanker is gekomen omdat ik een aantal jaar geleden diverse IVF en ICSI behandelingen heb ondergaan.

Graag wil ik reacties van anderen horen……..

Monique

• Wendel Slingerland

Beste mevrouw Peek,

Op de prikpagina kwam ik uw verhaal tegen. Nee, ik heb niet direct een antwoord op uw vraag, wel heb ik een vraag aan u.

Ik ben redacteur bij MMM (Medical Multi Media)-productions in Hilversum, het bedrijf van Ria Bremer van o.a. Vinger Aan De Pols. Momenteel zijn we bezig met een serie programma's voor RTL 5: Mens En Lijf. Drie van de dertien afleveringen voor het komend seizoen gaan over kanker.

De eerste van die drie afleveringen zal gaan over kanker en klinisch onderzoek. De algehele boodschap van het programma zal zijn dat er in de afgelopen jaren veel winst is geboekt in de strijd tegen kanker, zowel op het gebied van kennis over het ontstaan van de ziekte, als over de manier waarop de ziekte behandeld kan worden. Basis voor al deze ontwikkelingen is het klinisch onderzoek. Een nauwe samenwerking tussen wetenschappers, medici en patienten, die vrijwillig aan dit soort onderzoeken meedoen, is hiervoor noodzakelijk. Door de talloze klinische onderzoeken van de laatste 50 jaar overlijden steeds minder mensen aan kanker, neemt de kwaliteit van leven toe, worden bijwerkingen minder en komen nieuwe behandelingen en medicijnen beschikbaar, waaruit de patient kan kiezen. Huidige patienten profiteren van onderzoek uit het verleden. Toekomstige patienten zullen profiteren van onderzoeken die nu plaatsvinden, want de strijd tegen kanker is nog lang niet gestreden.

Voor het programma zijn wij op zoek naar iemand met borstkanker die behandeld is/wordt/gaat worden met hormonale therapie, dat is Tamoxifen. Dit om te laten zien dat u de vruchten plukt van klinisch onderzoek in het verleden.

Mijn vraag aan u is: zou u er voor voelen met ons mee te doen ?

Hartelijke groeten,

Wendel Slingerland

email: wendel.slingerland@mmm-productions.nl

• rasenberg

Hallo wendel Slingerland.

Misschien is het ook goed om mensen te interwiewen die zoveel bijwerkingen hebben van de Nolvadex, dat zij ertoch mee stoppen. Ik ben zo iemand.Je kunt er ook depressief van worden.Ik kon niet meer alleen reizen , was bang in mijn auto,teveel mensen om mij heen kon ik niet meer verdragen.Ik was een gevangenen in mijn eigen huis.

Dus nolvadex is voor heel veel vrouwen een kruis , maar je kunt heel weinig informatie vinden. Als je er over wil praten , dan is het net of je de enigste bent van de hele wereld die deze klachten heeft.

Maar tussen de regels door vertelde mijn behandelend arts mij : volgend jaar komt er waarschijnlijk een vervanger voor de nolvadex.

Vanavond belde mijn arts op dat er iets anders voor mijn geval was. Het recept krijg ik toe gestuurd. Heb je interesse in deze medicijnen dan hoor ik dat van je.

Dit moest ik toch allemaal even kwijt.

groeten van

lenie rasenberg

• rasenberg

Hallo Monique.

Ik heb het zelfde gevoel al jij . Ik heb voor de overgangklachten Livial geslikt. Als je dat voor geschreven krijgt door de arts .Dan weet je niet dat je hormoon gevoelig bent.Voor dat je dat mag innemen zou er een onderzoek moeten plaats vinden. Maar daar zit natuurlijk een prijskaartje aan . Dan had ik geen borstkanker gehad en vele vrouwen met mij. Livial mag je niet gebruiken als je hormoon gevoelig bent, dit als waarschuwing.

lenie rasenbergWendel Slingerland schreef:

>

> Beste mevrouw Peek,

>

> Op de prikpagina kwam ik uw verhaal tegen. Nee, ik heb niet

> direct een antwoord op uw vraag, wel heb ik een vraag aan u.

>

> Ik ben redacteur bij MMM (Medical Multi Media)-productions in

> Hilversum, het bedrijf van Ria Bremer van o.a. Vinger Aan De

> Pols. Momenteel zijn we bezig met een serie programma's voor

> RTL 5: Mens En Lijf. Drie van de dertien afleveringen voor

> het komend seizoen gaan over kanker.

>

> De eerste van die drie afleveringen zal gaan over kanker en

> klinisch onderzoek. De algehele boodschap van het programma

> zal zijn dat er in de afgelopen jaren veel winst is geboekt

> in de strijd tegen kanker, zowel op het gebied van kennis

> over het ontstaan van de ziekte, als over de manier waarop de

> ziekte behandeld kan worden. Basis voor al deze

> ontwikkelingen is het klinisch onderzoek. Een nauwe

> samenwerking tussen wetenschappers, medici en patienten, die

> vrijwillig aan dit soort onderzoeken meedoen, is hiervoor

> noodzakelijk. Door de talloze klinische onderzoeken van de

> laatste 50 jaar overlijden steeds minder mensen aan kanker,

> neemt de kwaliteit van leven toe, worden bijwerkingen minder

> en komen nieuwe behandelingen en medicijnen beschikbaar,

> waaruit de patient kan kiezen. Huidige patienten profiteren

> van onderzoek uit het verleden. Toekomstige patienten zullen

> profiteren van onderzoeken die nu plaatsvinden, want de

> strijd tegen kanker is nog lang niet gestreden.

>

> Voor het programma zijn wij op zoek naar iemand met

> borstkanker die behandeld is/wordt/gaat worden met hormonale

> therapie, dat is Tamoxifen. Dit om te laten zien dat u de

> vruchten plukt van klinisch onderzoek in het verleden.

>

> Mijn vraag aan u is: zou u er voor voelen met ons mee te doen

> ?

>

> Hartelijke groeten,

> Wendel Slingerland

> email: wendel.slingerland@mmm-productions.nl

• Annelies Jonkman

Dag Monique,

Ik vond een berichtje van ongeveer 10 jaar geleden op het internet met jouw vraag of er een relatie is tussen ivf en borstkanker. Zelf worstel ik ook met die vraag en ben naarstig op zoek naar documentatie. Inmiddels heb ik mijn arts en de gyneacoloog nu geinteresseerd gekregen om over deze optie na te denken. Heb jij er ooit antwoord op gekregen? Hoe staat het nu met jou trouwens?

Groet, Annelies

• thomas-112@hotmail.com

Het is vrij eenvoudig een antwoord te geven of er een relatie is tussen ivf en borstkanker.

Ik denk de kans is vrij klein.

Zijn alle borstkanker patiënten ivf behandelingen gehad?

Ik denk meer aan de melkklier ontsteking in de beginfase.