gewrichtsklachten door tamoxifen

• Jeannette van der Tak

Bij mijn moeder is nov. 2000 een bultje verwijderd die kwaadaardig bleek te zijn. 4 weken later zijn alle lymfeklieren verwijderd waarbij in 1 klier een uitzaaiing zat.

Ze heeft 6 weken bestraling gehad en moest gelijktijdig met tamoxifen beginnen.

Sinds die tijd heeft mijn moeder ernstige gewrichtsklachten gekregen.

Ze kan soms bijna niet meer lopen omdat haar enkels opgezwollen zijn en vreselijk pijn doen, verder heeft ze nu meer last van haar gewrichten in haar hele lichaam. Ze heeft botontkalking en al jaren soms last van haar gewrichten maar niet met deze klachten die ze nu heeft.

Ze moest van haar internist bloed af laten nemen dat zouden ze nakijken en moest 3 weken stoppen met de tamoxifen. Ze is hier uiteraard niet gerust op maar de internist vertelde dat dit geen kwaad kon omdat het nog een tijd in het bloed blijft zitten. De klachten zijn tot nu toe niet verminderd.

Mijn vraag is of het bekend is dat tamoxifen gewrichtsklachten veroorzaakt en of dit t.z.t. verminderd. Mijn moeder ziet er als een berg tegenop om de komende 5 jaar medicijnen te moeten slikken die haar in alles beperken, ze heeft al elke week een gezinshulp omdat ze het huishouden niet eens meer kan doen.

• rasenberg

Hallo jeannette

Ik heb nolvadex 1 en 1/2 geslikt . In het begin heb ik erg veel last gehad van botpijnen ,zo erg dat er een botscan is gemaakt. Gelukkig alles in orde.Maar ik had zoveel bijwerkingen dat ik gestopt ben.11 juli ben ik gestopt en 11 aug begin ik met een ander middel Arimidex. Ik stop dus een maand, want zolang duurde het dat het uit mijn bloed is.Ik heb geen botpijn meer ,ik ben een ander mens geworden geen pijn meer en al die andere bijwerkingen zijn prakties verdwenen.

Ik hoop dat ik je hiermee geholpen heb.

lenie rasenberg

• Joyce

Ik ben 46 jaar en heb uitzaaiingen in mijn borstbeen van de borstkanker van 8 jaar geleden. Ik gebruik sinds een half jaar Tamoxifen en heb alle bijwerkingen die er zijn. Dus ook gewrichtspijnen, ik kan steeds moeilijker lopen. Ik heb ook een dubbele hernia in mijn nek, dus dat draagt ook bij in de pijn. Maar de internist bij wie ik onder behandeling ben, zegt dat het een bijkomend verschijnsel is, maar dat het naar mate je langer Tamoxifen gebruikt, het minder wordt.

Nou, daar geloof ik dan maar in.

Jeannette van der Tak schreef:

>

> Bij mijn moeder is nov. 2000 een bultje verwijderd die

> kwaadaardig bleek te zijn. 4 weken later zijn alle

> lymfeklieren verwijderd waarbij in 1 klier een uitzaaiing zat.

> Ze heeft 6 weken bestraling gehad en moest gelijktijdig met

> tamoxifen beginnen.

> Sinds die tijd heeft mijn moeder ernstige gewrichtsklachten

> gekregen.

> Ze kan soms bijna niet meer lopen omdat haar enkels

> opgezwollen zijn en vreselijk pijn doen, verder heeft ze nu

> meer last van haar gewrichten in haar hele lichaam. Ze heeft

> botontkalking en al jaren soms last van haar gewrichten maar

> niet met deze klachten die ze nu heeft.

> Ze moest van haar internist bloed af laten nemen dat zouden

> ze nakijken en moest 3 weken stoppen met de tamoxifen. Ze is

> hier uiteraard niet gerust op maar de internist vertelde dat

> dit geen kwaad kon omdat het nog een tijd in het bloed blijft

> zitten. De klachten zijn tot nu toe niet verminderd.

> Mijn vraag is of het bekend is dat tamoxifen

> gewrichtsklachten veroorzaakt en of dit t.z.t. verminderd.

> Mijn moeder ziet er als een berg tegenop om de komende 5 jaar

> medicijnen te moeten slikken die haar in alles beperken, ze

> heeft al elke week een gezinshulp omdat ze het huishouden

> niet eens meer kan doen.