wel of niet Tamoxifen gebruiken?

• Mirjam

Hallo,

Ik heb in juli een borstamputatie ondergaan gevolgd door een chemotherapie en bestraling. Nu zou Tamoxifen moeten volgen (mijn tumor was hormoongevoelig) maar ik heb de oncoloog voorgesteld eerst mijn lichaam te laten herstellen van de eerdere “bombardementen” en af te wachten tot ik weer ongesteld wordt (nu 3 maanden geleden, tijdens de chemokuur gewoon ongesteld). Ik vind het moeilijk hire een goede beslissing in te nemen. Zijn er vrouwen die zich hierin herkennen? Voor de duidelijkheid: de eerste maanden na de chemokuur had ik heel veel last van zweten en opvliegers. Sinds ruim een maand is dat over. Of ik weer ongeteld wordt of niet is afwachten. Ik vind het ook best moeilijk om in de overgang te komen. Ik ben 43 jaar.

Mirjam.

• Gerd Verspecht

Beste Myriam,

Gisteren, 30 maart is mijn vriendin Rien, voor de 2de maal van borstkanker geopereerd. Dit in 3 jaar tijd; Zij heeft nu een borstamputatie gekregen, er werden tevens uitzaaiingen vastgesteld.Nochtans was zij de 1ste x goed genezen bevonden na een intensieve chemokuur.Zij is 38 jaar;Jij klinkt héél positief, wat mij na een verschrikkelijke dag weer wat oppept.Ik durf haar niet bezoeken(ligt in ST-Vincentius te A'pen); Kan je mij van jouw ervaringen wat meedelen, misschien kan ik haar dan ook weer wat verder helpen. Heel veel dank. Héél veel sterkte

tot mails? Gerd (vrouwelijk) —> ter info

• ellie

Tamoxifen wordt voorgeschreven om tumor in de andere borst te voorkomen en uitzaaiingen te stoppen. Dus het gebruik is wel het overwegen waard.

IK heb het zelf 2 jaar gebruikt. sterkte.

• Birgit

Hallo Mirjam,

In december heb ik een borstamputatie ondergaan, daarna chemotherapie.

Nu ben ik net begonnen met de bestralingen. Ik slik nu 3 weken tamoxifen en heb er niet aan getwijfeld om daar aan te beginnen, als de tumor hormoongevoelig is verkleint dit de kans op terugkeer.

Ik merk (nog) niets van eventuele bijwerkingen.

Ik ben 42 jaar en ben ook na de chemoterapie niet meer ongesteld geworden en ging er dus vanuit dat ik dat niet meer zou worden. Als ik jou verhaal lees is er dus nog wel een mogelijkheid.

Ik heb ook veel last van opvliegers en zweten en denk dat dat toch komt door de overgang.

Wat lijken onze verhalen op elkaar.

Ik wens je veel sterkte met je nog te maken keus.

Birgit

• Gerbranda

Hallo Mirjam, ook ik slik “Tamoxiven” in juni bijna 1 jaar. Eerlijk gezegt heb ik er niet over na gedacht om het te gaan slikken, ik deed het gewoon.Mijn cellen waren ook hormoon gevoelig en ik heb chemo`s gehad. Ik was 37 en kwam ook gelijk in de overgang, waar ik veel last van heb ondervonden, dat duurde ongeveer een mnd of 5 en daarna zakte dat af. Vooral de opvliegers. Nu ben ik bijna een jaar verder en ik denk wel eens moet ik door blijven slikken? Want ik moet 5 jaar lang slikken.het enige wat mij vooral dwars zit is dat m`n gewicht vooral blijf groeien, en dat schijnt door de “Tamoxiven” en dan baal ik wel eens! Maar als je dan moet kiezen, het risico borstkanker krijgen of de nadelen van “Tamoxiven” dan is de keuze toch niet zo moeilijk voor me, en dan kies ik maar voor de ongemakken. Dit is mijn verhaal en ik hoop je hiermee een hart onder je riem te steken. Maar iedere vrouw neemt uiteindelijk toch z`n eigen beslissing. Misschien hoor ik nog eens een reactie van je. Sterkte!

• Marjoke

Mirjam,

In 1998 werd bij mij borstkanker geconstateerd. Ik was toen 39 jaar. Na borstbesparend te zijn behandeld, bestralingen en 4 x chemo kreeg ik in januari 1999 het advies Tomaxifen te gaan slikken. Dit voor vijf jaar. Ik heb er nooit over nagedacht het niet te doen. Want het enige dat ik wil is overleven. De eerste maanden vond ik het verschrikkelijk om in de ‘overgang’ te komen. Nu ben ik er helemaal aan gewend. Ik heb zelfs in oktober 2000 mijn baarmoeder en eierstokken laten verwijderen. Preventief. Daar ben ik erg van opgeknapt, want ik was erg bang dat het daar ook zou komen. Als je nog iets wil lezen over mijn verhaal dan kun je mijn website bezoeken http://huizen.dds.nl/~marjoke. Ik wens je veel sterkte toe bij je beslissing. Met een vriendelijke groet van een lotgenote Marjoke.Mirjam schreef:

>

> Hallo,

>

> Ik heb in juli een borstamputatie ondergaan gevolgd door een

> chemotherapie en bestraling. Nu zou Tamoxifen moeten volgen

> (mijn tumor was hormoongevoelig) maar ik heb de oncoloog

> voorgesteld eerst mijn lichaam te laten herstellen van de

> eerdere “bombardementen” en af te wachten tot ik weer ongesteld

> wordt (nu 3 maanden geleden, tijdens de chemokuur gewoon

> ongesteld). Ik vind het moeilijk hire een goede beslissing in

> te nemen. Zijn er vrouwen die zich hierin herkennen? Voor de

> duidelijkheid: de eerste maanden na de chemokuur had ik heel

> veel last van zweten en opvliegers. Sinds ruim een maand is dat

> over. Of ik weer ongeteld wordt of niet is afwachten. Ik vind

> het ook best moeilijk om in de overgang te komen. Ik ben 43 jaar.

> Mirjam.

• Anneke

Beste Mirjam

Ik heb 6 jaar geleden ook een borstamputatie gehad en 33 bestralingen daarna. Vanaf die tijd slikte ik Tamoxifen 40 mgr. tot 2 jaar geleden ik over mocht gaan op 20 mgr. Ik slik dit nog steeds en mag hiermee niet stoppen, omdat bij mij uitzaaiingen in de botten was waargenomen.

Normaliter mag je na 5 jaar stoppen, maar bij mij is het geen nabehandeling maar een be-handeling. En, ik moet je zeggen….ik voel mij er heel veilig bij.

Wil je me eens terugschrijven?

Groeten Anneke