zwanger worden na kanker

• Jacqueline

Ik ben 5 jaar geleden behandeld voor acute myeloïde leukemie (AML) door middel van chemotherapie. Uit onderzoek blijkt dat ik nog wel vruchtbaar ben. Ik ben nu 31 jaar oud en mijn echtgenoot en ik denken nu voorzichtig aan zwanger worden, maar ik heb nogal wat twijfels.

De vragen die ik nu heb zijn:

zijn er mensen die ervaring hebben met zwanger worden na behandeling voor kanker en willen die hun ervaringen delen?

Is bij iemand bekend of er verhoogd risico op afwijkingen is bij het kindje?

Hoe ga je om met je vermoeidheid? Is die vermoeidheid te combineren met zwangerschap en verzorging van kinderen?

• Ruud

Beste Jacqueline

Mijn echtgenote is in 1995 behandeld tegen borstkanker. De behandeling bestond uit chemotherapie en bestraling. In 1998 is ze bevallen van een gezonde zoon. De zwangerschap had een normaal verloop, geen extreme vermoeidheid.

Alleen hadden de artsen ons bij het begin van de zwangerschap gevraagd na te denken over de gevolgen van het terugkeren van de kanker gedurende de zwangerschap. Eventuele behandelingen gedurende de zwangerschap zijn vrijwel altijd schadelijk voor de ongeboren vrucht.

Groeten Ruud

• hester

Ik ben nu 33 in 1998 ben ik ook behandeld voor aml en afgelopen december ben ik bevallen van een prachtige dochter. Dit was wel niet helemaal geplant omdat ze niet wisten of het wel of niet kon nou wel dus.Leukemie is niet erfelijk dat had ik al eerder gevraagt omdat ik nog 3 kinderen heb.Het is een geweldig mooi meisje en we genieten dubbel van haar omdat je veel hebt moeten doorstaan en omdat we natuurlijk niet weten hoelang ik mag genieten van mijn kind. Ik hoop natuurlijk nog heel lang ik ben nu in remissie maar ja zoals je weet is het niet duidelijk of je het weer krijgt of niet, de kans is groot.Natuurlijk ben ik ook op zoek naar mensen die een kind hebben gekregen nadat ze leukemie hebben gehad en ben vreselijk nieuwsgierig naar hoe dat is afgelopen bij mij is het goed gegaan al was het wel erg snel na de kuren en voor mijzelf was het wel heel vermoeiend je moet doen wat je zelf wilt als het kan nou waarom dan niet ?? Wel is het zo dat je twee keer een hormoonverandering moet ondergaan eerst als je zwanger wordt en dan weer als de baby er is dat was voor mij wel een moeilijk moment en dan maar hopen dat alles nog gaat zoals het moet gaan dat is psygies wel zwaar vergis je daar niet in het is een gok die je neemt en je moet voor jezelf beslissen of het de gok waard is , ik weet niet hoeveel procent er goed gaat en hoeveel verkeert , dat vertellen ze je niet omdat iedereen weer anders is.Je mag me gerust meer vragen stellen als je dat wilt. Veel STERKTE in je beslissing. Groetjes Hester