vermoeidheid na kanker.

• Adri

Beste mensen,

Voor een opleiding tot oncologieverpleegkundige ben ik op zoek naar informatie over vermoeidheid na/bij kanker.

Ik heb al het een en ander van het web kunnen halen maar zo erg veel is er ook niet over te vinden.

Ik ben vooral ook erg benieuwd naar de reacties van mensen die zelf ervaring hebben opgedaan met dit probleem.

Ik stel alle reacties ten zeerste op prijs.

Vriendelijke groeten.

• Zwany de Vos

Hai Adrie,

Ik las jou vraag over vermoeidheid bij kanker, Ik kan alleen maar uit eigen ervaring er iets over vertellen, Drie jaar geleden heb ik borstkanker gehad en heb daarvoor een borstamputatie, chemokuren en bestraling gehad.

In het begin viel de vermoeidheid reuze mee , Ik had zelfs het gevoel de hele werld aan te kunnen, maar nu naar een aantal jaar merk ik dat de vermoeidheid eigenlijk alleen maar meer wordt. Wel werk ik ook steeds meer , maar het is duidelijk dat ik lang niet meer zoveel aan kan als vroeger, waar dat aan ligt, is niet duidelijk,

De vermoeidheid valt vaak van het ene moment op het andere boven op me.

Het ene moment ben ik fit en een half uur later lijkt het wel of ik de marathon gelopen heb. Ik weet van lotgenoten dat dit gevoel bij meer mensen voorkomt.

Ik hoop dat je iets aan mijn antwoord hebt en wanneer je nog vragen hebt dan mail je mij maar. Succes met je studie

groetjes zwany

• marga

Hallo Adri,

Hier nog zo'n ex-patiënt. Geopereerd en bestraald, nu bijna 7 jaar geleden. En nog steeds vermoeid. Het overvalt je van het ene op het andere moment, ik laat op zo'n moment bijv. ook dingen vallen die ik toevallig net in m'n handen had. Geen enkele kracht meer. Het is net alsof ik ineens vol lood word gegoten of zo. Ook slaap ik best veel, 10 tot 12 uur per nacht is normaal. Slaap ik minder, dan merk ik dat meteen de volgende dag. Helaas heb ik tot op heden nog geen remedie kunnen ontdekken, al is het wel deels te voorkomen door me gewoon erg rustig te houden. Maar ja, daar heeft een mens ook niet altijd zin in, dus soms doe je toch bepaalde dingen,al weet je dat je daar de rekening nog wel voor gepresenteerd krijgt.

Toch goed, dat er in je opleiding aandacht aan wordt besteed. Als je meer wilt weten, laat het dan maar weten.

Marga

• marja

Hoi,

Allereerst kan ik uit ervaring meepraten over de soms slopende vermoeidheid

(begin 1999 geopereerd aan baarmoederhalskanker; geen nabehandeling)

Het moeilijkste hiervan vind ik dat mijn omgeving hier niets van begrijpt.

Zo ben ik te moe om ook maar iets te doen (zelfs de afwas) terwijl ik de dag erna

wel twee uur kan sporten.(hier krijg ik ook energie van)

Graag wil ik nog even wijzen op een speciale uitgave van het NFK over

“vermoeidheid na kanker”. Heel veel mensen vinden herkenning en erkenning

van lotgenoten al prettig om te lezen.

Ken je ook het boek van Maria Hendriks - Een lichaam van lood /

Over extreme vermoeidheid na kanker.

Gelukkig ben ik niet de enigste (hoewel het af en toe heel vervelend is!!!)

Groet

• Liesbeth Matse

Ook bij mij is in juli 1999 borstkanker geconstateerd. Ik ben geopereerd, heb chemokuren gehad en daarna nog 33 bestralingen.

Ik ben nu nog steeds heel erg moe, alhoewel ik wel weer drie dagen per week werk. Maar leuke dingen doen valt nog erg tegen (naast het werk).

Daarbij komt ook nog dat ik heel erg slecht slaap. Ik ben elke nacht wel 4 of 5 keer wakker. Ik slik nu Tamoxifen. Daar heb ik ook erg veel moeite mee aangezien er zeer ernstige bijwerkingen kunnen optreden.

Ik heb sinds april 2000 erg veel last van een pijnlijke plek in de (geopereerde) borst en onder mijn arm (daar waar de lymfeklieren zijn weggehaald). Men kan niet vinden wat het is, de dokter denkt dat het bindweefsel is maar kan het niet met zekerheid zeggen. Ik heb pas een MRI-scan gehad en daaruit is gebleken dat ik een slijtage aan mijn rugwervel heb.

Met vriendelijke groet, Liesbeth

• jolanda

hallo ik wilde even reageren mijn moeder heeft op verschillende plaatsen kanker

en nog steeds met chemo bezig.

ze is al 7 jaar bezig met chemo en bestralen maar ze heeft mij gezegd dat ze het

'bestralen veel vermoeiender vond als al die kuren ze is na het bestralen niet meer

zi fit geworden als na de chemo hoe kan dit?