Bij mijn man werd begin vorig jaar darmkanker geconstateerd. Na de operatie bleek dat er in 7 klieren uitzaaiingen zaten, maar zijn CEA was 0. Inmiddels werd mijn man weer ziek en er bleken in alle organen in de buik uitzaaiingen te zitten. Helaas is vlak na de uitslag overleden. Tot een dag voor de uitslag van de CT-scan was zijn bloed goed en zijn CEA nog steeds 0. Iets in zijn bloed duidde tot dan toe op een infectie, maar nooit op kanker. In feite heb ik twee vragen:
1. hoe kan het dat bij een lichaam dat vol zit met uitzaaiingen het bloedonderzoek het CEA gehalte 0 aangeeft?
2. kan het zijn dat de darmtumor niet de primaire tumor was en dat men naar het verkeerde CEA heeft gekeken?
Naar ik heb begrepen heeft elke kankersoort zijn eigen CEA.
Omdat mijn man zo jong (34) was, raden de huisarts en de chirurg ons aan om mijn zoon op 25 jarige leeftijd preventief te laten onderzoeken. Ik wil alleen graag weten of het inderdaad om darmkanker gaat of een andere vorm van kanker. De oncoloog heeft mij op bovenstaande vragen geen duidelijk antwoord gegeven en zei dat de enige mogelijkheid om daar achter te komen was om biopten te nemen van de uitzaaiingen. De conditie van mijn man liet dat helaas niet meer toe.
vast bij voorbaat dank voor reacties
Maria