angiogenese

• Theo

In enkele dagbladen heb ik onlangs gelezen over een proefmedicijn dat in staat zou zijn de vorming te verhinderen van nieuwe kankerbloedvaten. Volgens de krant: “Het preparaat, endostatine, brengt het gezwel om zeep via vaatvernauwing” en “Kankercellen hebben zuurstof en voedingsstoffen nodig om te kunnen groeien, die stoffen worden aangevoerd via bloedvaten. Rondom het kankergezwel onstaan daarom steeds nieuwe bloedvaten (angiogenese) zodat kankercellen verder kunnen groeien”. Het VU-ziekenhuis van de VU van Amsterdam (Prof. Dr. Pinedo) en het Universitair Medisch Centrum in Utrecht (Prof. Dr. Voest) gaan dit middel bij enkele uitbehandelde kankerpatienten uitproberen.

Over dit onderwerp zou ik graag meer informatie ontvangen?

• G. Jacobs

Ik heb gegevens over angiogenese (nieuw soort chemo) van Dijkzigt. Ik heb er zelf voorlopig van afgezien, gezien de bijwerkingen en het onbekende resultaat.

Wil je een fotokopie, mail me even.

• Ben Slager

In de Volkskrant van 28-10-00 las ik een artikel over deze experimentele behandeling.

Het zou minder bijwerkingen hebben dan chemo en/of bestraling, omdat het het lokaal in werkt op de tumor (tegengaan van bloedvatvorming).

De hoeveelheid angiostatine en/of endostatine wordt per groep uitgeprobeerd om de effectiviteit te beoordelen.

Graag hoor ik van je of er toch minder prettige bijwerkingen zijn.

Ben Slager