Preventief verwijderen, borsten en eierstokken?

• Lizzi

Ik ben op zoek naar mensen die preventief hun borsten en/of eierstokken hebben laten verwijderen. Ik ben nu 28 jaar en (waarschijnlijk) erfelijk belast, nu is mij verteld dat het goed zou zijn als ik preventief zou laten verwijderen. (over een jaar of twee) Ik krijg twee maal per jaar een borstonderzoek, één maal per jaar een mamagrafie en één maal per jaar een eierstok onderzoek. Aangezien ik heb gehoord dat hier nogal wat bij komt kijken (o.a. geestelijk) wil ik aan jullie vragen wat jullie er van vinden, over een half jaar moet ik zeggen of ik een gesprek wil met een plastisch chirurg voor informatie. Ik heb nu een zoontje van 8 maanden en we hebben in principe geen kinderwens meer.

Alvast bedankt voor alle reactie's.

• L

Mijn eerste reactie is : NIET DOEN. Je hebt nog geen kanker en je bent onder controle.

Los daarvan geeft het je geen garantie dat je niet door een andere vorm van kanker en/of onheil word getroffen.,

Ik heb zelf vulva(schaamlip)kanker en ik ben “beperkt” geopereerd en het is weer teruggekomen.

Ben nu bezig met een experimentele (dus niet alternatieve) behandeling waarvan ik niet weet wat het me gaat brengen.

Maar dit is absoluut beter voor mijn mentale welzijn dan de operaties die ik ondergaan heb aangezien ik daarna last kreeg van angstaanvallen en depressies. Mijn ervaring is dat ik meer last heb gehad van de mentale dan de fysieke gevolgen.

De schade is vooralsnog beperkt wat betreft mijn sexueel functioneren en mijn “vrouwzijn”, maar het heeft me in alle opzichten veel gekost.

Denk goed na voor je tot zo'n beslissing komt. Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

Groet, L

• Marieke

Ik denk dat je leven het belangrijkst is, als de kans erg groot is dat je kanker zult krijgen zou ik ervoor kiezen het weg te laten halen. Dat klinkt natuurlijk makkelijk gezegd, maar een leven lang in angst leven lijkt mij ook niets.

Zelf heb ik ook kanker gehad en heb een grote operatie ondergaan waarbij baarmoeder, baarmoederhals etc. zijn weggehaald. Mijn eierstokken werken niet meer door de nabestraling.

Kies voor het leven!!

Na de operatie kan een plastisch chirurg prachtige borsten voor je maken, en tegen de overgangsverschijnselen kun je hormonen slikken. Bovendien hoef je nooit meer onderzoeken te ondergaan, wat toch ook heel veel zekerheid in je leven kan geven.

Liefs en alle sterkte, met wat je ook beslist.

Marieke

• marga

Hoewel ik waarschijnlijk hetzelfde heb gehad als Marieke, denk ik er toch anders over. Als je je goed laat controleren, ben je er op tijd bij en kan er worden behandeld wanneer dat nodig is en niet eerder. Je hebt geen zekerheid dat je kanker krijgt en persoonlijk vind ik dat je een beetje risico moet durven nemen in het leven, wil je er ook nog een beetje lol in houden. Alhoewel een operatie natuurlijk ook altijd een risico inhoudt. Maar het ligt natuurlijk ook heel erg aan je eigen karakter. Kun jij gerust zijn als je 1 of 2 twee keer per jaar te horen krijgt dat alles goed gaat of wil je absoluut zeker weten dat je geen borst- of eierstkkanker krijgt. Je zult wel niet veel aan ons hebben, maar misschien geven we je wel dingen om over na te denken.

Trouwens wel heel raar: je laat je borsten en eierstokken weghalen, waardoor je hormonen moet gaan gebruiken. Door het gebruik van dergelijke hormonen heb je een verhoogd risico op borstkanker. Maar daar hoef jij dan niet meer bang voor te zijn. Misschien vind je dit wel hard gezegd, het is zeer beslist niet mijn bedoeling om je te kwetsen. Ik hoop alleen dat je er de tijd voor neemt om een beslissing te nemen.

Marga

• Hans

Niet doen!

Mijn echtgenote heeft onder enorm hoge mentale druk ( overlijden moeder en enige zusje) haar borsten preventief laten verwijderen. Ze heeft haar verhaal in de Sante en de Flair en op t.v. in o.a. Koffietijd verteld.

Daarna heeft ze enorme mentale problemen gekregen wat uiteindelijk resulteerde in onze echtscheiding na een relatie van 10 jaar…

Ze wilde een heel nieuw leven, is dat ookingeslagen met iemand anders. Nu steken bij haar de problemen op, maar heeft niemand meer vanuit de zware periode…

Ik heb 2 jaar nodig gehad om vanuit de rol van luisterende en verzorgende partner door een diep dal heen mezelf weer op te richten. datzelfde geldt voor alle vrienden en familie die in de moeilijke periode steum hebben geboden..

Niet alleen bij jezelf kan het enorme gevolgen hebben, ook bij je omgeving…

Achetraf gezien bleek de amputatie niet nodig te zijn geweest, er is n.l. geen erfelijkheid aangetoond!

Ik wens je heel veel sterkte!

• jolanda

hallo,ik kan natuurlijk nooit zeggen wat je moet kiezen maar dit kan ik je wel zeggen'mijn moeder heeft een borstamputatie gehad 7 jaar geleden en nu heeft ze na 6 jaar chemo ook kanker aan de andere borst ze adviseerde mij en mijn zus

om als er ooit bij jullie iets is aan de borsten laat ze dan allebei weghalen mooi

wordt het toch niet meer maar je kunt wel de cupmaat zelf bepalen van de protheses en dan ziet het veel mooier uit want mijn moerders borst is erg zwaar en de prothese vindt ze nu een last worden misschien heb je hier iets aan veel sterkte.

als ze bij mij maar iets vinden laat ik alles weghalen ik heb geen zin om twee keer kanker te krijgen net zoals bij mijn moeder nu sterkte!!!!!!

• L

Hoi Hans,

Begrijp je helemaal, heb zelf ook zo'n zware wissel op m'n omgeving gezet. Maar je word ook erg onder druk gezet door artsen, familie en vrienden. En als ik al die reacties op deze site lees… “ALS JE MAAR LEEFT” , en dan denk ik dan, hoe leef je…

• Lobke

Ik ben Lobke en ben 31 jaar oud! Ik heb dat gen ook en ik vind 85% kans op borstkanker toch net iets te veel!! Ik heb voor 22 September een afspraak staan bij de chirurg en zal dan ook gaan beslissen wat ik ga doen!! Nu denk ik van; laat ze maar weghalen en zet er gelijk iets nieuws voor in de plaats!! Maar ik kan ook teveel onder invloed zijn van alle emoties, dus slaap er nog maar een paar weekjes rustig over!! Ik laat jullie nog weten wat ik besloten heb!!!

Gr Lobke

• marijke

Ik denk dat als U beide eierstokken weg laat haeln,dat het beter zal zijn voor de gezondheid.Dus gewoon doen,weg laten halen.

• danielle

Beste Lizzy.

het is inmiddels 2010 en zie net jouw bericht.

ik ben erg benieuwd wat uiteindelijk je beslissing is geweest.

sommige reacties op jouw vraag vond ik ronduit dom!!!

al die dingen als kwijt raken van je vrouw-zijn??wat een onzin,gezondheid is het aller belangrijkste wat er bij komt kijken.

hoe je er in je verdere leven mee omgaat is geheel aan jezelf.

je kan je in een slachtofferrol gaan verschuilen,je kan ook het ook zien als een “'çadeautje”"dat je het van te voren weet en dus voor kan zijn.

ik heb beide ingrepen laten doen en prijs me rijk met het gevoel dat ik het voor kon zijn.

in afwachting van je reactie,hartelijke groet danielle