kombucha

• Theo

Als kankerpatient (inoperabele adenocarcinoom in de maag) onderga ik palliatieve chemotherapie.

Onlangs vernam ik dat het gebruik van Kombucha-thee (thee-kvast gemaakt van de Kombucha-zwam) o.a. ook positieve effecten kan hebben bij kanker-patienten.

Ook werd mij verteld, dat kanker-patienten in het Antony van Leeuwenhoekziekenhuis dagelijks Kombucha-thee te drinken krijgen.

Hoewel het gebruik van Kombucha-thee met name een preventieve werking zou hebben, ben ik toch begonnen met eigen kweek en gebruik ervan, onder het motto: “baat het niet, het schaadt ook niet”.

Kan iemand mij meer vertellen over de effecten van het gebruik van Kombucha-thee, in hoeverre e.e.a. wetenschappelijk is onderbouwd/onderzocht en over eigen ervaringen met het gebruik hiervan?

• willemien

Kijk eens op www.kombucha.nl of www.kombucha.de/holland.

Daar is interessante informatie te vinden over de kombucha.

Succes.

• SKEPP

Van de genezende of anti-kankerwerking van kombucha is er nog niets met zekerheid aangetoond. Wel zijn er al enkele gevaarlijke neveneffecten gemeld. Drink het nooit uit een keramieken pot want het zuur van de thee schijnt het lood van het glazuur vrij te maken en er zijn al enkele loodvergiftigingen gemeld. Verder schijnt het ook hepatitis te kunnen veroorzaken en huidinfecties.

Al bij al dus niet aan te bevelen.

• willemien

U suggereert dat de kombucha niet te vertrouwen zou zijn.

Duidelijk stelt u; het schijnt dat het hepatitus kan veroorzaken en huidinfecties kan veroorzaken.

Als je het mijnsinziens echter goed en volgens de regels klaarmaakt, en daarbij ook hygienisch te werk gaat, is het een goede aanvulling.

• mobi

..eigenlijk kan je beter zwijgen als je van iets- niets- afweet..