Medicatie

  • Nicky Wilbers

    Mijn vader heeft kanker en is ongeneeslijk ziek. De combinatie van medcijnen die hij gebruikt baart mij zorgen. Zo gebruikt hij oxazepam(ceresta), sevredol(morfinesulfaat), prednison, morfinetabletten en morfinepleisters. Ik heb zelf een chemische achtergrond en weet goed wat deze medicijnen “doen”. Nu heb ik echter het idee dat mijn vader terminaal is. Kan iemand mij geruststellen of zelfs mijn vermoedens bevestigen.

    Nicky Wilbers

    n.wilbers@chello.nl

  • Anja

    De geen die jou dat het beste kunnen vertellen dat zijn denk ik je ouders of de behandelend arts, wellicht ook huisarts. Spreek je vermoedens uit. Ik denk dat je als kind ook zeker het recht hebt om te weten hoe de situatie er voor staat, maar wellicht houden je ouders wat informatie achter om verder geen zorgen te baren.

    Maar zoals je zelf al zei, je vader is ongeneeslijk ziek, dus je weet dat hij niet meer genezen kan. Wellicht wordt hij nog behandeld om de ziekte te remmen.

    Ook na/of tijdens een behandeling kunnen ze iemand pijnbestrijdende middelen geven. Nou ken ik zijn situatie niet, maar ik zou me ook zorgen maken. Maar nogmaals, ik denk dat alleen je ouders en de behandelende arts echt antwoord kunnen geven op jou vragen. Maar, hoe rot ook, zou ik tegen je willen zeggen toch rekening te houden met het ergste. Sorry dat ik je aan de hand van mijn ervaringen, geen positievere reactie kan geven. Ik wil je in ieder geval veel sterkte wensen, want het is een moeilijke periode. En als het ooit zo ver komt, probeer dan heel bewust afscheid te nemen van je vader. Spreek alles uit wat er nog te zeggen valt. Dat zal je achteraf enorm helpen.

    Met vriendelijke groet.

    Anja

  • Nicky Wilbers

    Bedankt Anja voor je advies.

    Ik ben er nog steeds kapot van, maar heb ondertussen wel een heel uitgebreid gesprek gehad met mijn huisarts (ook de huisarts van mijn vader). Dit heeft mij behoorlijk geholpen. Ik weet nu waar ik (en de hele familie) aan toe ben.

    Ik kan aan iedereen aanraden: heb je vragen, praat met de huisarts of behandelend arts. Dit zijn geen boemannen. Ze helpen je echt.

    Groetjes Nicky.