woorden die pijn doen

  • jacky.j.j

    Dag allemaal,

    Ik heb gelukkig zelf geen kanker maar mijn vader is daar wel 2 jaar geleden aan overleden.Wat mij op valt in de maatschappij van tegenwoordig is dat zoveel mensen (scheld)woorden gebruiken waar kanker in voorkomt.(zoals kanker op,kankerwijf enz)

    Ik zat laatst naar villa bvd te kijken en daar hadden ze het steeds over kankeren in plaats van mopperen.Ik heb ze een e-mail gestuurd maar daar heb ik geen antwoord op gekregen.Al die woorden die voor zoveel mensen gewoon zijn zijn ook te vervangen door woorden waar het woord kanker niet in voorkomt.Ik vind het pijnlijk en storend dat mensen niet het fatsoen hebben om daar bij stil te staan.Volgens mij moet er eens een grote aktie komen om dat soort mensen bewust te maken wat voor leed ze kunnen veroorzaken met die woorden.

    Groetjes Jacky.j.j

  • Henny-Krijnen.

    Hallo jacky j.j

    Inderdaad of je gelijk hebt over al dat gekanker op straat en op t.v. ik heb zelf kanker mijn moeder is pas overleden aan kanker mijn nichtje mijn schoonbroer een aan getrouwde neef en allemaal op jonge leeftijd .in 2 jaar tijd hebben wij in totaal 14 mensen af moeten geven door doe vreselijke ziekte . Dank je wel voor je medeleven .

    Heel veel groetjes van Henny Krijnen.

  • jacky.j.j

    Graag gedaan hoor.Het is toch al erg genoeg om met die ziekte geconfronteerd te woorden.Dat hoeft dan toch niet ook nog eens op zo een negetieve manier.

    Dit gedicht schreef ik voor mijn vader toen ik hoorde dat hij kanker had.Misschien heb jij er ook iets aan.

    IK WEET DAT JE ZIEK BENT

    IK WEET DAT IK ER VOOR JE WIL ZIJN

    IK WEET DAT IK JE NIET KAN GENEZEN

    EN DAT DOET HEEL VEEL PIJN

    IK WEET DAT IK OOK BANG

    JOU KWIJT DAT WIL IK NIET

    KOM AF EN TOE EENS BIJ MIJ

    DAN DELEN WE ONS VERDRIET

    ALS DE ZIEKTE TOCH GAAT WINNEN

    HET NOODLOT ONS TOCH TART

    WEET DAN JIJ LEEFT VOOR EEUWIG

    VOOR EEUWIG IN MIJN HART

    Groetjes jacqueline

    Henny-Krijnen. schreef in bericht:

    ——————————-

    Hallo jacky j.j

    Inderdaad of je gelijk hebt over al dat gekanker op straat en op t.v. ik heb zelf kanker mijn moeder is pas overleden aan kanker mijn nichtje mijn schoonbroer een aan getrouwde neef en allemaal op jonge leeftijd .in 2 jaar tijd hebben wij in totaal 14 mensen af moeten geven door doe vreselijke ziekte . Dank je wel voor je medeleven .

    Heel veel groetjes van Henny Krijnen.

  • P. Stolwijk

    Hoi…

    Ik heb precies dezelfde irritatie als jij; ik heb inmiddels heel wat familieleden aan kanker verloren. Standaard spreek ik iemand aan als deze het woord “kankeren”of gekanker gebruikt. Ik geef gewoon aan dat ik moeite heb met deze woorden gezien mijn ervaringen. Over het algemeen wordt hier positief op gereageerd; mensen zeggen het onbewust en schamen zich als ik hen daarop attendeer. Wordt hier niet zodanig op gereageerd, geef ik aan dat ik wil dat er in ieder geval rekening wordt gehouden met hetgeen men zegt; je kunt er immers altijd iemand mee kwetsen….Helemaal uit de wereld zul je het niet krijgen, maar het geeft me altijd wel even een goed gevoel, als ik mensen er toch even op kan attenderen; met name omdat het vaak onbewust gebeurt……

    groetjes Petra

  • Kim

    Hoi jackie j.j

    Wat een mooi gedicht zeg, ik hoop dat je het niet erg vind als ik dit gedicht aan m'n vader geef. M'n vader en ik zijn allebei mensen die niet of in ieder geval niet gemakkelijk over hun gevoelens praten. Door dit gedicht kan ik hem eindelijk duidelijk maken dat ik er voor hem wil zijn en dat ik altijd voor hem klaar sta in deze moeilijke periode. Bedankt.

  • Brigitte

    Hoi Jacky,

    Zojuist je berichtje gelezen en ik vind dat je groot gelijk hebt. Mijn moeder heeft maagkanker (met uitzaaiingen) en is ‘opgegeven’. Ik moet het ook niemand horen zeggen, ik word dan zo kwaad, maar tegelijkertijd ook heel verdrietig.

    Vraagje; hoe heb jij het kunnen verwerken? Dat verlies van je vader?

    Ik kan me het niet voorstellen, een wereld zonder mijn moeder.

    Veel sterkte in ieder geval!

    Groeten.

    Brigitte