Ik vind het moeilijk om bepaalde vragen te stellen. Maar om te beginnen zal ik vertellen wat er voorafging aan afgelopen dinsdag.
Sinds vorig jaar zomer leven mijn vader zijn vriendin en ik in het ongewisse wat betreft zijn toestand.
Hij is in augustus geopereerd aan wat ze dachten een gezwel op de kop van de alvleesklier in het zuiderziekenhuis te rotterdam.
Tijdens de operatie heeft de chirurg besloten de galblaas te verwijderen ipv het “gezwel” op de kop van de alvleesklier. Na 7 biopten was de arts van mening dat het ging om een ontsteking en niet om kwaadaardige cellen.
Een hele opluchting dachten we. Maar mijn vader bleef erg negatief en bleef verkondigen dat het om kanker ging. Nu werd hij vorige week weer opgenomen omdat hij erg ziek werd als hij at. Nu hebben de artsen dinsdag verteld tegen ons dat gezien de terugkomst van klachten de kans vele malen groter is dat het kwaadaardig is ipv goedaardig. Nogsteeds is het me niet duidelijk of het wel of niet zo is aangezien vorig jaar dezelfde mededeling werd gedaan. Ze gaan nu een omleiding van de maag direct naar de darmen maken zodat hij in ieder geval kan eten. Volgens een folder die ik via het vicky brown huis heb opgevraagd is dit een palliatieve ingreep oftewel levensverlengend. Nu heb ik ook begrepen dat bij alvleesklierkanker vaak geen goed resultaat meer is te behalen omdat deze vorm te laat wordt ontdekt in de meeste gevallen. Nu zou ik heel graag willen weten wat de levensverwachting is en of de kwaliteit van het leven na de ingreep wat kan verbeteren. Aangezien mijn vader erg depressief is en erg negatief is ben ik bang dat hij het proces alleen maar versneld. Eigenlijk zit ik dus erg in de knoop met zijn wensen en mijn gevoelens. Ik wil zoveel weten maar ben ook bang om de dingen te horen die ik het meest vrees.