darmkanker met uitzaaiingen naar lever

  • jolanda

    Hallo,

    ik wil even m'n hart luchten…

    m'n vader heeft darmkanker met uitzaaingen naar de lever en word palliatief behandeld met xeloda en vanaf volgende week ook met oxaliplatin. Ondanks de Xeloda zijn de uitzaaingen (nu 9 maand na de diagnose) gegroeid en gaat hij de laatste 3 dagen hard achteruit. HIj is erg moe, nukkig, wil niet eten en is 5 kilo afgevallen. Daar kwamen we in het ziekenhuis achter, want zelf praat hij nergens over. Dat maakt het erg moeilijk allemaal. Natuurlijk begrijp ik 'n vader en neem hem niks kwalijk, maar dat neemt niet weg dat het zwaar is. Wat staat me te wachten? Waar zitten we ergens in het proces???

  • jose

    Hallo Jolanda

    Ik ken het verhaal al te precies. Zoals waarschijnlijk vele andere. Helaas is mijn moeder half jaar geleden overleden. Aan deze rot ziekte borstkanker. Mijn moeder had xeloda als laatste hoop gehad. Helaas heeft dat niks gedaan. Ze was inmiddels al vele kilo s kwijt. Je hebt weinig natuurlijk aan mijn verhaal. Maar diep in je hart weet je dat waarschijnlijk niet heel lang zal duren. Ik wil jouw en familie en je vader heel veel sterkte wensen in deze moeilijkste tijd van je leven.

    Jose

  • Bien

    Lieve Jolanda,

    mijn vader is vorig jaar (net 58 geworden) overleden aan uitzaaiingen in zijn lever. Ik kan niet voorspellen hoe het met jouw vader zal gaan, want elk mens reageert anders op die rotziekte, maar toen het eenmaal in zijn lever zat, toen ging het hard…

    Het belangrijkste voor je vader op dit moment is dat zijn lever niet teveel moet werken. Hij moet eigenlijk proberen zo gezond mogelijk te eten en veel water te drinken, zodat er weinig afvalstoffen in zijn lichaam komen (want daar moet het lever weer keihard voor werken om die af te voeren). Koffie en alcohol zijn natuurlijk niet verstandig, maar die zal hij wrs ook allang niet meer drinken.

    Heel veel sterkte de komenden tijd. Probeer alles wat je ooit nog tegen hem wilt zeggen, ook daadwerkelijk te zeggen. Het heeft mij heel veel geholpen, ik heb echt het idee dat ik iets heb kunnen afronden met mijn vader. Hij was nooit een prater, maar toen hij steeds zieker werd, heeft hijtoch zijn best gedaan om ons alles te vertellen waarvan hij dacht dat we het moesten horen (alleen al de woordjes: ‘ik hou van je’ waren uit zijn mond heel uniek).

    Liefs Bien

  • jolanda

    Lieve reactie Bien, ik vind het fijn er even met een buitenstaander over te praten… er gebeurt zoveel….

    JIj weet er alles denk ik.. IK worstel heel erg met mezelf over hoe er mee om te gaan met mijn vader. IK wil zoveel zeggen, maar ik wil hem ook niet confronteren met praten over emotie omdat ik weet dat hij dat zo moelijk vind…

    Lastig hier een balans in te vinden…

    Heb je zin hier eens over te mailen??? Kan me ook voostellen dat je hoofd daar niet naar staat en dat je dingen achter je wil laten..

    M'n mail is: jolanda@mailnet.nl

    iedergeval bedabkt voor je reactie…, ik heb er zo ie zo iets aan

    liefs jolandaBien schreef:

    >

    > Lieve Jolanda,

    > mijn vader is vorig jaar (net 58 geworden) overleden aan

    > uitzaaiingen in zijn lever. Ik kan niet voorspellen hoe het

    > met jouw vader zal gaan, want elk mens reageert anders op die

    > rotziekte, maar toen het eenmaal in zijn lever zat, toen ging

    > het hard…

    > Het belangrijkste voor je vader op dit moment is dat zijn

    > lever niet teveel moet werken. Hij moet eigenlijk proberen zo

    > gezond mogelijk te eten en veel water te drinken, zodat er

    > weinig afvalstoffen in zijn lichaam komen (want daar moet het

    > lever weer keihard voor werken om die af te voeren). Koffie

    > en alcohol zijn natuurlijk niet verstandig, maar die zal hij

    > wrs ook allang niet meer drinken.

    > Heel veel sterkte de komenden tijd. Probeer alles wat je ooit

    > nog tegen hem wilt zeggen, ook daadwerkelijk te zeggen. Het

    > heeft mij heel veel geholpen, ik heb echt het idee dat ik

    > iets heb kunnen afronden met mijn vader. Hij was nooit een

    > prater, maar toen hij steeds zieker werd, heeft hijtoch zijn

    > best gedaan om ons alles te vertellen waarvan hij dacht dat

    > we het moesten horen (alleen al de woordjes: ‘ik hou van je’

    > waren uit zijn mond heel uniek).

    > Liefs Bien

  • hesseling

    Mijn moeder was kwiek en goed van konditie toen ze begon met

    xeloda. Ze had een beginnende darmkanker uitzaaiing in de lever.

    Na de 1e kuur was ze binnen 10 dagen dood. Onvoorstelbaar.

    We zijn nu aan het uitzoeken in hoeverre de xeloda de schuldige is.

    Ze zijn nog niet klaar met ons.

  • saskia

    Mijn moeder heeft vorige week te horen gekregen dat ze darmkanker heeft met uitzaaiingen naar de lever. Ze is 76 en matig dementerend. Het is een enorme klap als je het hoort en je weet niet hoe je moet reageren. Er volgen geen levensrekkende kuren meer, we proberen te genieten van de tijd die we hebben. Stukje wandelen in de rolstoel, ze kan niet meer lopen door de vermoeidheid, kopje thee en wat kletsen over vroeger. Ik wil iedereen die hier mee te maken heeft heel veel sterkte wensen en inderdaad de dingen te zeggen tegen elkaar die normaal niet gezegd zullen worden. De woordjes ik hou van je zijn dan heel belangrijk,hoe moeilijk het ook is. Heel veel sterkte iedereen.