Pijnbestrijding dmv morfinepomp

  • Erika

    hallo allemaal!!

    Allereerst wil ik iedereen heel veel sterkte toewensen!

    Lees de verhalen regelmatig en leef met jullie mee!

    Bij mijn vader (61) is in februari jl longkanker geconstateerd met uitzaaiingen in zn heup/rug/schouder en darmen. In mei is er een uitzaaiing uit zn darm verwijderd. Om zn verschrikkelijke botpijn draaglijk te maken is er een maand geleden een morfinepompje aangesloten. Dit betekend dat ie momenteel 24 uur morfine toegediend krijgt wat elke dag gevuld wordt door een Technoteam van de Thuiszorg. Hij zit momenteel op 240mg per 24 uur. De pijn is te dragen en hij voelt zich verder redelijk naar omstandigheden. Kan natuurlijk weinig tot niks meer, loopt van zn bed naar de bank en dat is t dan wel! Gelukkig smaakt het eten hem nog wel en kan daar dan ook nog van genieten.

    Nu is mijn vraag of er mensen zijn die ervaring hebben met zo'n morfinepomp. Heb nl. geen idee hoeveel morfine een mens verdragen kan en hoe lang t eigenlijk allemaal nog kan gaan duren. Volgens de huisarts duurt het geen maanden meer, maar dat werd vorige maand ook al gezegd. Ik lees t graag van jullie…!

    Erika

  • marielle

    hoi Erika,

    ik weet niet zeker hoor…. maar wat ik zelf in het ziekenhuis heb gemerkt (ik ben leerlingverpleegkundige) is het zo dat mensen met morfine, steeds suffer worden. Hoe meer ze krijgen, hoe meer ze slapen. Dan zie je op een gegeven moment wel aankomen, wanneer iemand steeds langer slaapt, dat hij op een gegeven moment niet meer wakker word. Hoe wel het natuurlijk ook altijd ineens wat anders kan zijn in het lichaam dat het ineens opgeeft, waardoor hij alsnog plotseling sterft, dus niet van de morfine.

    In elk geval heel veel sterkte… en zolang hij zich redelijk voelt, hoop ik dat hij nog een tijdje bij jullie blijft…

    Marielle

  • hesi

    ik heb er geen ervaring mee maar ben wel erg geiteresseerd in jouw ervaringen. Mijn vader heeft een zenuwtumor waar niets meer aan te doen is en het zal opdenduur (nog lang hoop ik) gerekt gaan worden met medicijnen.

    Vandaar!

    sterkte

    hesi

  • liesje

    Mijn vader is opgenomen dit weekend en ze hebben besloten ook een morfine pomp i n te brengen. Zodra ik meer weet horen jullie het. Ik vind het zo ontzettend erg!!!

  • Erika

    Hoi Liesje!

    wat voor kanker heeft je vader precies?

    Op het moment dat ze het hebben over de bewuste morfinepomp denk je uiteraard aan het begin van het einde, maar als je daarentegen ziet hoe veel minder de pijn is die de patient heeft en dus t leven wat ze dan nog hebben een stuk draaglijker en aangenamer maakt, zie ik het dus echt wel als iets “positiefs” hoe moeilijk dat ook is.

    Ben heel benieuwd naar je ervaringen en hoe t nu met je vader gaat!

    Veel sterkte gewenst!!

  • Erika

    Hoi Hesi!

    hoop voor jullie dat ze het inderdaad nog zo lang mogelijk kunnen rekken en dat je vader zo weinig mogelijk pijn heeft.

    Ik moet wel eerlijk zeggen dat het in het geval van mijn vader geen “rekken” is hoor, het heeft alleen tot doel om de tijd die hij nog heeft zo draaglijk mogelijk te maken en dat lukt dmv de pomp aardig. Je merkt gewoon dat wanneer ie weer een paar weken aan een bepaalde dosis gewend is, hij weer meer pijn krijgt en dus de dosis weer verhoogd moet worden. Dit gaat net zolang door totdat het gewoon teveel is voor een mens en de patient dus in een roes/coma raakt. Dat moment hopen we dus zo lang mogelijk voor te blijven, maar dat is ook iets wat ze niet kunnen voorspellen. In het geval van mijn vader, die op dit moment aardig stabiel is, is het heel moeilijk om te zeggen hoelang ie nog zal hebben, hij eet momenteel nog erg goed, maar als ie daar mee stopt kan t heel snel afnemen, aldus de huisarts..dat is ook het verraderlijke en moeilijke van de ziekte, dat je dus niet weet hoe t verloopt, maar 1 zekerheid heb je, ongeneeslijk ziek loopt af alleen wanneer is en blijft de grote vraag!

    Mocht jij nog vragen hebben, schroom niet hoor en ook jij heel veel sterkte!!

  • Heidi

    Mijn vader heeft de pomp, om de pijn te onderdrukken, meer niet.

    Ik ga nu erheen en blijf in de buurt…

    sterkte allen

  • marre

    Mijn moeder is 2 weken geleden overleden, zij was sinds 1,5 week aan de morfinepomp, maar hier moet je denk ik niet van schrikken. Het lijkt mij zo persoonsgebonden. Het woord morfinepomp klinkt zo afschuwelijk, zo definitief, ik was er erg bang voor maar het is naar mijn ervaring m.n. een erg goed middel om de pijn te bestrijden. Mijn moeder had een erg kort maar zeer heftig ziekbed en is binnen 5 weken na aankomst in het ziekenhuis (er was toen nog geen enkele diagnose) overleden. Mijn moeder begon (na eerst morfine via medicijnen toegediend te hebben gekregen) op 6, daar heeft zij het ongeveer een week op kunnen uithouden. Toen zij eenmaal steeds suffer werd en er uiteindelijk zo'n 3 dagen geen contact met haar was, kreeg zij een hoestbui waaraan zij erg veel pijn ondervond. Toen is de morfinepomp verdubbeld naar 12 en na een half uurtje zakte het weer weg. Helaas kwam de hoestbui terug en toen is de pomp meteen weer verdubbeld. Die nacht is zij overleden, maar de morfine was echt nodig om ervoor te zorgen dat zij geen pijn had. Wat ik ervan heb begrepen is dat de morfine door de pomp rechtstreeks in het bloed komt wat ook het snelst effect heeft.

    Ik heb je hierboven gewoon mijn ervaring met de morfinepomp laten weten, maar ik denk dat elk geval heel verschillend zal zijn en dat je er dus niet van moet schrikken dat het bij haar zo snel ging.

    Sterkte, geniet van de tijd die je samen hebt!!

  • Marga

    Ik heb vanuit mijn werk ook ervaring met een morfinepomp. Bij een bewoner hadden ze ook zo,n pomp geplaatst om pijn door vaatvernauwing te bestrijden. Het was toen erg nieuw (ongeveer 10 jaar geleden) en men wist niet hoe lang dat kon. Die bewoner heeft de pomp anderhalf jaar gehad en toen moest hij verwijderd worden omdat er een onsteking bij kwam op de plaats waar de pomp het ruggemerg in ging. Dat zou te gevaarlijk zijn. Daarna heeft deze bewoner nog een aantal jaren geleefd en is uiteindelijk op 87 jarige leeftijd gestorven.

    Ik weet niet meer welke dosering hij had en het had ook niets met kanker te doen, maar kennelijk verdraagt een mens een bepaalde dosis toch wel langere tijd.

    Ik wens je/jullie heel veel sterkte toe

    Groetjes Marga

  • hesi

    hoi,

    bij mijn vader is het eigenlijk ook geen rekken. De riso was alleen ter pijnbestrijding, hij heeft al medicijnen die hij niet kan missen dus wat de riso nu eigenlijk gedaan heeft snappen we niet helemaal. Mijn vader heeft een zenuwtumor in de schouder en dat zal op den duur alleen maar meer pijn gaan doen. Die morphine pomp stelt me wel gerust. Ik heb liever dat hij in coma raakt als dat hij veel pijn gaat krijgen.

    Jij ook sterkte

    gr.hesi